PRIVAT

Från känsloätare till normalviktig

Äter du när du är ledsen? Och också när du är glad? Många av oss är så kallade känsloätare – och både sörjer och firar livet med mat. Emma Stenström var en av dem. I dag har hon bytt livsstil – och gått ner 18 kilo på kuppen. Här berättar hon hur.

Känner du igen? Få hjälp >>HÄR<<
Som tonåring gick Emma på dieter med sin mamma. I dag är hon 51 år och nämner att det nog inte finns en diet i världen som hon inte testat. Även om Emma lyckats gå ned i vikt många gånger, har det ofta resulterat i övervikt i slutändan.
– Ja, det är lustigt det där. Det blev alltid mer än startvikten till slut, säger Emma.

Mindful eating hjälpte
För att lyckas med sin viktnedgång en gång för alla förstod Emma att hon var tvungen att testa något nytt. Svaret blev en kombination av flera saker: Kaloriräknande, terapi, nyttigare mat, mindful eating, yoga och träning.
– Jag har alltid varit en känsloätare. Jag  åt när jag var ledsen eller glad. När jag var trött eller pigg. Tja, det spelade egentligen ingen roll. Gemensamt var att jag åt fastän jag inte var hungrig.
Känner du igen? Prova samma metod som Emma >>HÄR<<

Lyssnade på kroppen
Under kursen i mindful eating lärde sig Emma att lyssna mer på kroppen än känslorna – och det blev startskottet på Emmas hälsoresa.
– Det går att inte att proppa i sig när man är mer medveten vid matbordet. Jag äter vad jag vill, men loggar allt. På så sätt har jag koll på kaloriintaget och lär mig mer om näringsämnena. Jag reflekterar ofta över vilka matvaror jag mår bra av och anpassar kosten efter det. De många mackorna med ost byttes till paleo-kost och glassarna till raw bars.
– Jag skulle gärna bli vegan på heltid, men i och med att min son inte uppskattar det lika mycket, är jag det inte fullt ut.

Tappade 18 kilo
När Emma gick med i Wellobe vägde hon 86 kilo. I dag är hon 18 kilo lättare. Hon äter frukost, lunch och middag och två mellanmål om dagen. Det står mycket nyttigheter, i form av nötter, grönsaker och ägg, på menyn. Men en och annan portion havreglass slinker gärna ner på helgerna.
– Jag äter gärna glass, och då gör jag det. Sen är det kanske inte lika stora portioner som tidigare. Jag är mycket mer medveten om vad jag stoppar i mig och märker också vilken skillnad det gör på känslan i kroppen. Jag mår verkligen så mycket bättre nu och orkar mer.
Vänd på dina dåliga vanor redan idag – få hjälp >>HÄR<<
Tränar ofta
Träning har blivit en stor del av Emmas liv. Förutom 75-minuters-promenaderna till och från jobbet, yogar eller tränar hon nästan varje dag.
– Jag är glad över att jag numera ser själva viktminskningsprocessen som något positivt. Innan var det så negativt laddat. Kombinationen av att ha koll på kaloriintaget, bli mer medveten, äta nyttigare och träna, är det som gjort att det funkar och jag har gjort det till något kul. Även om jag är nöjd med min 68 kg så vill jag gärna pröva att gå ned till 65 kg bara för att utmana. Och för att viktminskning är kul.

Emmas 3 vikttips

1. Hitta dit eget sätt! Vi är så olika och är i olika situationer och därför passar inte allt alla.

2. Att se kaloriräkningen som en del av ett pussel. Om det ska hålla i längden krävs nog mer än bara att ha koll på kalorierna. Man måste ändra tankarna kring mat och bryta mönster.

3. Försök hitta glädjen och lusten till viktminskningen. Det tror jag mer på än att se det som något negativt.
Hur mycket kan DU kan gå ner med samma verktyg? Kolla här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här