Privat. Thomas Arvidsson före och efter sin hälsoomvandling.

”Jag har inte behövt anstränga mig”

Thomas Arvidsson, 49, hade inga stora förhoppningar när han inledde sin hälsoresa.
Men tack vare ett realistiskt första mål höll han motivationen uppe – och har nu gått ner 38 kilo.
– Jag har inte haft några negativa känningar och minimalt med hungerkänslor, säger Thomas.

Få tillgång till samma verktyg som Thomas
Julafton närmade sig och vågen visade 108 kilo. Samtidigt fanns läkarens ord i bakhuvudet på Thomas Arvidsson, 49 år.
Läkaren hade gett Thomas rådet att gå ner i vikt. Han har diabetes i släkten och behövde minska risken att få det själv.
Tio dagar före jul bestämde han sig för att ge det en chans. Han slutade med chipsen till fredagsmyset, lördagsgodiset och började gå raska promenader varje dag. De tio dagarna gick Thomas ner 4,5 kilo.
Det gav honom mersmak och han blev medlem i Wellobe*. När vi pratade med Thomas i februari hade han slutat snarka, blivit mindre andfådd på sina promenader – och gått ner 13 kilo.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

“Det är som att du håller en linjal”

I dag har han kommit ännu längre.
– Jag satte en första målvikt på 87 kilo. Den var snäll, jag ville ha ett realistiskt mål för att hela tiden vara motiverad, säger Thomas.
Nu visar vågen 70 kilo, och Thomas har nått sitt slutgiltiga viktmål. Nu är hans BMI under 25, vilket är lika med normalvikt.
– Allt har gått enligt plan. Det är som att du håller i en linjal och vinklar den snett nedåt när du tittar på min viktkruva, inga kraftiga svängningar åt något håll. Det har definitivt gått snabbare än förväntat. Jag var absolut inte säker på att det skulle funka. Jag hade inte de största förhoppningarna, men jag har inte ens behövt anstränga mig.
Känner du igen dig? Få mer hjälp med din hälsa >>HÄR<<

Börjat springa

Det som Thomas utvecklat mest sedan senast vi pratade är motionen. Han har fortfarande sina raska 30-minuterspromenader som grund – men lägger i perioder i en högre växel.
En till två gånger i veckan försöker Thomas ta sig tid för att springa. I början blev det kortare sträckor, men nu blir det oftast mellan tre och fem kilometer.
Vad har motiverat dig att fortsätta?
– Jag har inte haft några negativa känningar och minimalt med hungerkänslor, så det har inte funnits någon anledning att sluta. Sen har jag ju diabetesen i släkten, så den aspekten spelar också in. Jag vill så klart göra allt jag kan för att inte åka på det själv.
– Vissa kommentarer funkar också som bränsle. Jag besöker en del äldre människor i mitt jobb. Det var en dam som först inte ville släppa in mig – hon kände inte igen mig. Det är kul att höra.
Nu vill Thomas inte gå ner mer i vikt. Men han vill heller inte gå upp igen. Därför har han börjat använda Wellobes “hålla nollan-program”.
– Då ska jag se till att jag verkligen får med i alla verktyg som jag lärt mig under den här tiden. Jag har varit överviktig hela livet, nu ser jag fram emot en framtid som normalviktig.
– Jag har nu börjat att lägga om kosten för att hålla min vikt, och det fungerar bra. Jag rör fortfarande på mig dagligen i samma utsträckning, men eftersom jag nu behöver äta mer för att behålla min vikt så jag unnar mig också mer!
Få tillgång till samma verktyg som Thomas

Thomas 9 tips för en hållbar viktnedgång:

1. Ha realistiska mål. Jag satte en ganska snäll målvikt från start, men då kan jag justera målet när jag nått den vikten.
2. Uppmärksamma när du klarar dina delmål, exempelvis genom att berätta för dina nära och kära.
3. Satsa långsiktigt. Lägg upp rutiner som du klarar av utan att lida i vardagen, det ska hålla i det långa loppet.
4. Planera dina måltider. Se till att alltid ha nyttiga råvaror hemma.
5. Skäms inte för att du äter nyttigt, ignorera om du får kommentarer. Tänk på alla fördelar.
6. Sluta med sötsaker och snacks till vardags. Unna dig lite när det behövs, är du på kalas är det klart du ska kunna ta lite av det som bjuds, men se det som undantagsfall.
7. Få in en 30 minuter lång promenad varje dag, i rask takt. Allt utöver det är en bonus.
8. Ta en portion när du äter, bestäm dig innan hur mycket du ska ha. Fyll inte på.
9. Ha fasta mattider.

Thomas tipsar: Två favoriträtter

– Det blir en del omeletter, med broccoli i basen samt lök, skinka och kalkon. Det där varierar jag lite. Förr tryckte jag in diverse onyttigheter i de där omeletterna, inte minst stora mängder riven ost.
– Jag gör en chili con carne ofta, med blandfärs och blandbönor. Det är tillräckligt med kolhydrater i det, så jag behöver inte lägga till ris. Istället äter jag det på en salladsbädd.

Namn: Thomas Arvidsson
Ålder: 49 år
Bor: Karlskoga
Familj: Fru, tre barn på 6, 13 och 16 år, hund
Yrke: Pastor
Längd: 177 cm
Startvikt: 108 kg
Väger nu: 70 kg
Målvikt: 70 kg

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här