PRIVAT

”Jag ville inte bara gå ner i vikt”

Sjuksköterskan och tvåbarnsmamman Trude Årdal, 31, älskar naturen. Och alla promenader har hjälpt henne att rasa i vikt.

Därför slet jag med vikten

"Jag har tidigare varit medlem i Vektklubb* i omgångar. Första gången gick jag ner 16 kilo. Sedan blev jag gravid med mitt första barn och efter det var det som om mammakilona aldrig rann av. Då gick jag med i Vektklubb på nytt och den här gången gick jag ner 17 kilo i vikt. Min andra graviditet var lite mer komplicerad än den första och ledde till en hel del stillasittande. Det blev en hel del choklad då och när dottern sedan kom till världen vägde jag hela 84 kilo.”

Vändpunkten

”En jul vägde jag runt 80 kilo och insåg då att jag måste ta tag i mig själv på allvar för att hitta tillbaka till min vanliga vikt. I januari började jag träna och till min stora förvåning fastnade jag faktiskt för styrketräning.”

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Så gick jag ner

”Det första jag gjorde var att börja logga all mat och dricka. För att få koll på alla kalorier mätte och vägde jag dessutom allting. Det ökade verkligen min medvetenhet. Jag tog även hjälp av mitt klockalarm så att jag skulle äta på fasta tider. På det sättet var det lätt att sluta med småätandet mellan måltiderna.
Middag var och är för mig dagens bästa måltid, men numera tar jag bara en portion. Jag har också alltid älskat bröd och blev överraskad över hur mycket kalorier det för med sig. Jag har därmed slutat att ta den där extra brödskivan och tar hellre en bit knäckebröd.
Jag hade också mycket nytta av sällskapet i Vektklubbs forum. Att snacka med andra och motivera varandra till att göra de rätta valen har varit ett stort stöd för mig.
Den största förändringen idag är att jag tränar mer och det har gett mig så mycket glädje. Nu älskar jag verkligen att röra på mig, speciellt att vandra ute i naturen. Dock jag ser inte mina fjällturer som träning, för de ger mig så mycket mer. Med ett heltidsjobb som sjuksköterska och två små barn är det ren terapi att få komma ut i naturen. Där kan jag slappna av och finna ro i kroppen.”

Så planerar jag att hålla vikten

”De senaste två månaderna har jag inte använt loggboken alls, eftersom jag vill se om jag klarar mig på egen hand. Jag har ju kunskapen nu och vet vad som är bra och inte bra, och hur många kalorier olika livsmedel innehåller på ett ungefär.
Jag har ganska bra koll på kosthållningen, så nu använder jag min träning som motivation för att hålla i mina goda vanor. I april 2016 ska jag delta i en svensk hinderbana som heter Tough Viking. Inför det tränar jag styrka tre gånger i veckan och försöker komma ut i naturen minst en gång i veckan. Oftast blir det på söndagar med hela familjen, men om jag har kvällspass tar jag gärna en tur innan jobbet också.
Jag är ju väldigt lyckligt lottad som bor omringad av fjäll och kan variera mina rundor i såväl längd som svårighetsgrad, beroende på vilken topp jag vill bestiga. Att ha ett tydligt mål är jättemotiverande och utsikten är den bästa belöningen. När barnen är med går vi förstås lite på deras villkor och då blir oftast vandringar på under tre timmar. Men att blicka ut över fjäll, sjöar och slätter är oavsett helt magiskt.”

* Trude gick med i Vektklubb, som är den norska motsvarigheten för Wellobe.

Elisabeth Stigum/Verdens gang

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här