Privat. Agneta har i dag än helt annan ork och energi – efter sin hälsoresa.

"Det här är ingen diet – det är en livsstil"

Från att ha kommit hem och lagt sig på soffan till att hela tiden hitta nya träningsformer.
Agneta Edvinsson, 49, lever nu ett mer aktivt och hälsosamt liv.
– Men jag vill också kunna fika ibland, och det kan jag med Wellobe, säger hon.

Få tillgång till samma verktyg som Agneta
I början av året började Agneta Edvinsson, 49 år, snegla på att bli medlem i Wellobe*. Men den före detta elitsimmaren var osäker – hon hade tidigare testat flera olika dieter.
– Men jag ledsnade på dem väldigt fort. Det var alldeles för strikt för mig. Så jag tänkte att “det här funkar väl inte heller”, säger Agneta.

Började logga maten – fick en väckarklocka

Hon hade fel. Den sista januari blev Agneta medlem med målet att få ett mer hälsosamt liv och lägga vikten 100,7 kilo bakom sig.
– Jag började logga maten och fick direkt en väckarklocka. Jag hade länge tänkt att “jag ska bara”. Bara en kanelbulle till. Men då märkte jag att det inte var så bara.
– Sen så började jag gå till jobbet. Det är en kort promenad som tar drygt 20 minuter. Men det gjorde stor skillnad, första veckan gick jag ner tre kilo. Då fick jag en “aha-upplevelse”, att det faktiskt inte krävdes några stora förändringar för att få resultat.
Kostmässigt finns det mer grönsaker på tallriken förut, samtidigt som Agneta dragit ner på snabba kolhydrater som pasta och ris. Men hon äter det fortfarande i viss mån – och kan fortfarande ta sin kanelbulle.
– Det är viktigt för mig, att kunna unna sig en bulle eller budapestrulle med familjen. Och där har Wellobe fått mig att tänka om – jag kan faktiskt göra det, så länge jag skapar utrymme för det. Den chansen fanns inte i dieterna jag testade. Och det är det som är grejen med Wellobe, det är ingen diet, det är en helt ny livsstil som ska hålla i längden.
Så fungerar vår tjänst

JUST NU: 50% rabatt

“Det har blivit ett behov att röra på sig”

Som elitsimmare hade Agneta varit fysiskt aktiv hela livet. Sen kom familjen, barnen och livet fortsatte rulla – men utan träningen. Nu var det läge att ta upp det igen.
– Det blir väldigt mycket promenader. Jag har fått med min man på det här, och vi har en sjukilometerssträcka vi brukar gå. Varannan dag kör jag också ett Youtube-pass hemma. Det kan vara tabata, indoor walking eller core-träning. Jag varierar! När det tar emot blir jag peppad av mannen och barnen. Och så simmar jag ibland. Att köpa ett gymkort funkar inte för mig, det vet jag sedan tidigare. Jag går dit några gånger, men sen ledsnar jag.
Sedan starten i början av februari har Agneta nått betydligt bättre resultat än vad hon väntat sig. Redan nu, efter drygt två månader, vittnar hon om flera hälsoeffekter.
– Orken är tillbaka, jag har lust att göra saker. Förut la jag mig i soffan eller sängen när jag kom hem, nu tänker jag: Vad ska jag träna i dag? Det har blivit som ett behov för kroppen att röra på sig. I början höll jag på att dö när jag tränade, kändes det som. Nu orkar jag köra upp till en timme utan problem. Det är jobbigt, så klart, men det ska det ju vara!
– Sen är jag stolt över att jag tog tag i hälsan, och att jag nu mår så mycket bättre. Det är den stora vinsten.
Nå din målvikt med samma metod som Agneta

“Vill kunna fika ibland – och det kan vi”

I dag visar vågen 84,8 kilo – en minskning med 16 kilo sedan i vintras. Men det är inte det viktigaste för Agneta.
– Jag vill må bra! Det ska bli ett sätt att leva på som ska vara hållbart. Jag vill inte behöva svälta mig själv eller vända upp och ner på livet, det ska fungera i längden. Och det gör verkligen det här. Nu vill vi röra på oss, äta bra – men samtidigt kunna fika ibland. Och det kan vi.

Agnetas tips till dig som vill ta tag i hälsan:
1. Var inte rädd. Låt förändringar ta tid.
2. Gör förändringen hållbar! Det behöver inte vara stort. För mig räckte det att promenera 20 minuter om dagen, till att börja med.
3. Se till att kunna unna dig! I mitt fall gör jag plats för en fika, det funkar hur bra som helst.
4. Satsa på vardagsmotionen: Parkera bilen så långt bort på parkeringen som möjligt, ta korta promenader när du får tid. Det är småsaker som gör stor skillnad!

Namn: Agneta Edvinsson
Ålder: 49
Bor: Åstorp
Familj: Man, två barn
Sysselsättning: Förskolelärare
Längd: 175 cm
Startvikt: 100,7 kg
Väger nu: 84,8 kg
Målvikt: 77 kg
Bli medlem HÄR

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här