Privat. Martina har hittills bara gjort förändringar med kosten – och fått ett bra resultat

“Du måste inte börja träna direkt”

Hon testade flera dieter men inget bar hela vägen. Nu har Martina Bosch, 53, hittat metoden som funkar – och hon behövde inte göra några stora förändringar.
– Ha en sak i huvudet först. Om du börjar med kosten måste du inte träna direkt, säger Martina.

Få tillgång till samma verktyg som Martina
Martina Bosch, 53 år, varken motionerade eller tänkte på vad hon stoppade i sig. En dag för snart två år sedan ställde hon sig på vågen och kände att något behövde göras.
– Jag insåg att det här inte är okej, att jag behövde hitta något. Jag har testat en del dieter, LCHF bland annat, men det var inget som bar hela vägen. Det hände lite saker på vågen, absolut, men jag tröttnade… Det gick liksom inte att äta med andra, säger hon.

Bli medlem från 179 kr/månad

“Ville inte vara begränsad”

Ett halvår senare fick Martina upp ögonen för Wellobe.
– Jag kände att det här kanske är något, att räkna kalorier och väga maten. Jag ville ju kunna äta det mesta och inte vara begränsad till en specifik diet.        
Martina fick återigen resultat på vågen. Men nu var känslan annorlunda.
– Den här gången kändes det bra. Jag kunde vara med på middagar och äta som de andra.
I dag har Martina gått ner över tolv kilo. För att nå sina mål har hon dragit ner på potatis, pasta och ris. Hon äter det fortfarande i vissa fall, men inte till vardags.
– Det blir mycket kyckling, älgkött och fisk. Och så en massa grönsaker. Zucchini, tomat, gurka och sallad bland annat.
Så fungerar vår tjänst

“På semestern kan jag unna mig”

Martina äter fyra måltider om dagen: Frukost, lunch, mellanmål och middag. Tack vare det håller hon en jämn blodsockernivå och blir aldrig panikhungrig.
– Men är det kalas eller semester så kan jag tillåta mig att äta mer. Då kan jag unna mig. Och efter det har jag inga problem att återgå till mina vanor. Det är skönt, att det funkar så bra att jag inte fruktar att gå tillbaka till det.
Tillvaron är roligare efter viktnedgången, menar Martina.
– Jag har ett helt annat välmående, plötsligt får man på sig gamla kläder igen. Jag tänker “Wow, kolla vad jag kan! Jag har fixat det här!”.

“Det känns väldigt hållbart”

Nu vill hon komma igång med träningen. Martina har lyckats gå ner sina elva kilo utan att lägga in fysisk aktivitet, även om hon får mycket vardagsmotion i sitt jobb som barnskötare och elevassistent på skola.
– Jag vill stärka upp kroppen, och har börjat med vattengympa nu som jag kör en gång i veckan. Några kilo till vill jag gå ner, sen vill jag fortsätta med det här och hålla vikten. Jag tycker den här satsningen känns väldigt hållbar för mig, så det kommer inte vara några problem.
Nå din målvikt med samma metod som Martina

Martinas bästa tips – för en hållbar viktnedgång

– Det gäller att verkligen vilja det, att ha bestämt sig till 100 procent. Att tänka “Nu kör jag!”.
– Titta på vad du kan äta. Väg och uppskatta kalorierna med hjälp appen, så du vet vad du har att röra dig med. Då blir det lättare att komma ihåg när du kör igång.
– Du måste inte träna hårt direkt. Ha en sak i huvudet först, för mig var det kosten, sen får det andra komma.

Namn: Martina Bosch
Ålder: 53 år
Bor: Guldsmedshyttan, utanför Lindesberg
Familj: Sambo, två utflugna bonusbarn, hund och katt
Yrke: Barnskötare/elevassistent
Längd: 175 cm
Startvikt: 88,7 kg
Väger nu: 76 kg
Målvikt: 75 kg

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg