PRIVAT/Illustration från Getty images

Gick ner i vikt – blev kvitt fettlevern

Utslagen blev vändpunkten för Gunnel Persson, 61.
Till slut förstod läkarna att hon hade fettlever – och Gunnel tog tag i hälsan.
– Nu har jag vare sig utslag eller fettlevern – och vågen visar 20 kilo mindre, säger hon.

Kickstarta DIN viktresa HÄR

Vikten och hälsan hade aldrig varit något problem för Gunnel Persson, 61 år. Fram till 2004, när livet fick en negativ vändning. Gunnel gick in i väggen och började äta antidepressiva läkemedel. Sedan gick det fort, hon gick upp 20 kilo. Följande 15 år var Gunnel överviktig, trots flera försök att få ordning på hälsan.

“Ingen kunde lösa gåtan”

När hon för två år sedan upptäckte att hon fått utslag i armarna och på nacken förstod hon att något inte stod rätt till.
– Men läkarna visste inte vad det var, ingen kunde lösa gåtan, säger Gunnel.
Av en slump upptäcktes det att hennes levervärde var dåligt. Gunnel fick göra ett ultraljud, och då stod det klart att hon hade en inflammerad fettlever.
Nu bestämde hon sig: Utslagen och fettlevern skulle bort. I början av april åkte hon till Viktkliniken i Jämtland.
– Jag fick lära mig hur jag skulle äta och motionera för att må bra. Jag började vänta längre och längre på att äta antidepressiva, och till slut kom aldrig abstinensen. Jag behövde ingen medicin längre.

JUST NU: En månad på köpet!

“Bli inte rädd för mat”

Med en bättre psykisk hälsa gick det även lättare med det fysiska. Med sina nya kunskaper kunda Gunnel fortsätta äta maten hon gillar – och ändå gå ner i vikt.
– Visst, jag har tagit bort socker och vitt mjöl, det äter jag inte så ofta. Men jag äter fortfarande hamburgare, bara att jag tar bort ett av bröden. Jag äter lövbiff och köttfärs precis som jag alltid gjort. Du behöver verkligen inte vara rädd för mat för att lyckas med en hälsoresa.

Nå din målvikt – med samma metod

Har alltid kokta ägg i kylen

Största förändringen Gunnel gjorde var snarare att hon började äta oftare. Nu är frukost och mellanmål lika viktiga som lunchen och middagen.
– Jag håller mig alltid mätt, så att jag inte blir panikhungrig och kastar i mig något jag inte planerat för. Jag äter oftast 200 gram kvarg och lite bär till frukost, ett mellanmål, en lättare lunch, ett nytt mellanmål och en större middag. Jag har alltid lite kokta ägg i kylen som “back up” ifall hungern skulle komma. Det är drygt ett halvår sedan Gunnel bestämde sig för att göra en livsstilsförändring. I dag är utslagen inte kvar, fettlevern är borta och hon har gått ner 20 kilo.
– Jag är också mycket piggare. Jag orkar göra mer på dagarna och hamnar inte på soffan så fort jag kommer hem. Jag är klarare i huvudet. Jag har fått ett nytt liv, helt enkelt.

Så hjälper vi dig att nå dina hälsomål

Gunnels bästa hälsotips:

1. Ät regelbundet! Då håller du dig mätt och slipper bli sugen mellan dina mål.

2. Se till att äta mat du tycker om. En hamburgare behöver till exempel inte vara så onyttig. Ha lätt matgrädde eller lätt creme fraiche i dina rätter så det inte blir torrt och tråkigt.

3. Ha alltid kokta ägg i kylen – en perfekt backup!

4. Lär dig gilla kvarg. Det är mättande, gott och energisnålt.

5. Kolla näringsvärdet på det du handlar, det är lätt att bli lurad. Visste du att linschips innehåller lika mycket kalorier som vanliga chips i vissa fall?

6. Var inte rädd att ta hjälp! Känner du att du inte klarar det på egen hand finns appar, dietister och viktcoacher att vända sig till.

Kickstarta DIN viktresa HÄR

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här