Emma Mattsson/Magnus Sandberg

”Nu kan jag andas normalt igen”

I Fannys arbetsskåp hänger ett par byxor i storlek 54.
De är en påminnelse om att hon aldrig ska bli så stor igen.
Och med promenader, bra mat och en stark vilja står det numera storlek 38 i hennes nya byxor – och vågen är 45 kilo lättare.

Känner du igen dig? Få hjälp med din hälsa

När korsbanden gick av i innebandyspelaren Fannys knän blev hon stillasittande och extrakilona började smyga sig på.
– Jag har alltid varit stor men inte så extremt. Men när jag gick från att ha tränat flera pass i veckan på elitnivå till att inte träna alls gick jag upp 30 kilo på drygt ett år, säger Fanny.

JUST NU: 50% rabatt

Vägde 119 kilo

Efter året av stillasittande och ohälsosam kost i stora portioner vägde Fanny 119,4 kilo. På grund av övervikten orkade hon inte leka med sina barn, hade andningsuppehåll på nätterna och var inne i en riktig svacka. Men en vecka senare skulle allt förändras.

Började promenera

Fanny hoppade på Aftonbladets webbserie PEPP. Där fick hon hjälp av Wellobes experter* att under åtta veckor gå ner hela 19 kilo i vikt. När programmet var över fortsatte Fanny själv resan mot ett hälsosammare liv.
– Jag började promenera till och från jobbet, 80 minuter varje dag. Det första halvåret loggade jag även allt jag åt i Wellobes app för att se alla kalorier. Innan dess hade jag ingen koll alls på vad jag fick i mig.

Nå din målvikt – med samma verktyg som Fanny

Assietter, händer och loggbok

Ett annat knep var att mäta mat med händerna och att använda mindre tallrikar.
– För att lura ögat började jag äta på assietter och även lägga upp mat efter måtten av en handflata med grönsaker, en näve protein och näve kolhydrater. Så tänker jag än i dag. På det viset gick jag på drygt ett år ner 45 kilo och kan idag andas normalt igen. Jag orkar jättemycket och är både gladare och piggare. Nu behöver jag ju inte släpa på 45 kilo längre.

Känner inte igen sig själv

Idag har Fanny svårt att känna igen sig själv i gamla bilder, när hon var som störst. I skåpet på jobbet hänger ett sådant foto samt ett par arbetsbyxor i storlek 54, som en påminnelse om att hon aldrig mer vill tillbaka dit. Men efter att länge ha jojobantat har hon nu hittat en hållbar livsstil.
– Nu vill jag inte gå ner mer i vikt utan bygga muskler, så jag promenerar och gymmar när jag känner att jag vill. Jojobantar man tappar man lusten, men jag vill känna att så här vill jag leva. Banta kan alla göra men det är att förändras som är det svåra.

Få fler tips och råd

Kostschema

Vanlig, bra mat i något mindre portioner efter principen en handflata grönsaker, en liten näve protein och en liten näve kolhydrater.

  • Frukost: Kvarg med musli eller bär, knäckebröd eller grovt bröd med ägg på och kaffe
  • Lunch: Sallad med kött eller fisk
  • Mellanmål: En påse nötter eller ett ägg eller lite kvarg
  • Middag: Kött/fisk, potatis och sallad.

Träningsschema

Då Fanny gick ner i vikt promenerade hon 80 minuter varje dag. Nu tränar hon 3 pass i veckan på gym, både kondition och styrka, till exempel spinning och Body pump.

Namn: Fanny Åkerblom
Startvikt: 119,4 kilo
Ny vikt: 74
Yrke: Frukt och gröntansvarig i livsmedelsbutik
Bor: Sundbyberg
Familj: Sambo och två barn

Personliga gå-ner-i-vikt-tips

  1. Planera din mat och skriv ner allt du äter i början, så ser du vad du får i dig.
  2. Sätt små mål – men belöna dig själv när du når dem.
  3. Du måste ha viljan. För vill du inte riktigt lyckas du heller inte.
    Nå DIN målvikt

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här