PRIVAT

”Kan jag, kan vem som helst”

År 2018 gick Anna-Carin Öhman ner 25,4 kilo och 18 centimeter i midjan.
Idag har hon även kommit igång med träningen efter sin ryggskada.
– Nu pendlar jag bara en till två kilo i vikt, säger Anna-Carin Öhman, 46.

Nå din målvikt med samma metod som Anna-Carin

När Anna-Carin Öhman, 46, växte upp åt hon vanlig husmanskost hemma, och tränade både basket och hängde i stallet. Ändå kände hon sig alltid större än kompisarna, men så var hon ju längst i klassen. Samtidigt var hon svag för både godis och fikabröd. Och det gick väl an så länge hon var fysiskt aktiv. Men ju äldre hon blev, desto mer lade hon dock på sig.
– Sedan fick jag barn och då gick det ännu mer utför. Jag hade helt enkelt vare sig tid eller ork att få vardagspusslet att gå ihop.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Kan hon, kan jag”

Ungefär samtidigt som Anna-Carin kommit upp till 107,5 kilo skrev en bekant på sin Facebook att hon minsann skulle gå ner i vikt. “Kan hon, kan jag”, tänkte Anna-Carin och påbörjade en diet på hälsoshaker – mest för att bryta alla mönster. Och även om hon gick ner sina första kilon på det sättet, insåg hon snart att det var helt ohållbart.
– Såhär kan jag ju inte hålla på. Jag har ju ett barn att ta hand om som ska ha vanlig mat, tänkte jag.

Drabbades av värk

Det riktiga arbetet började när Anna-Carin gick med i Wellobe*. Samtidigt blev det enklare att hålla koll på sina kalorier, eftersom verktygen hon fick gjorde jobbet åt henne. Först fick hon en rekommenderad kalorinivå på 1 300 kalorier om dagen utifrån sin längd, startvikt och målvikt. Därefter såg hon till att notera all mat och motion i sin personliga loggbok, först via hemsidan och därefter via Wellobes mobilapp.
– Jag började också promenera. Och redan från början gick jag ner i snitt två kilo i veckan.

Började träna

För att styrka upp bålen började Anna-Carin även med lättare mag- och ryggpass på gymmet. Men eftersom hon inte tyckte det var tillräckligt vågade hon även sig på cirkelträning för att träna upp styrkan och konditionen också.
– Det var tolv övningar på 25 minuter, så först tänkte jag att det här kan jag ju inte. Jag har ju inte gjort situps på 30 år! Men det gick.
KOLLA: Hur mycket kan du gå ner i vikt med samma metod?

”Man lär sig med tiden”

Idag har Anna-Carin gått ner totalt 25,4 kilo och minskat 18 centimeter i midjan. Det bästa är att hon kan äta samma mat som sin son, men enda skillnaden är att hon väger sin.
– Sedan lär man sig ju också med tiden. Ska vi till exempel äta makaroner och korv, ja då vet jag exakt hur mycket jag kan ta för att hålla mig inom min rekommenderade dagsnivå. Det funkar lika bra hemma som ute. Och träningen? Den funkar hur bra som helst, lite nästan så att jag undrar hur det gick till..

Har fått köpa ny garderob

Nackdelen, även om hon är glad för det säger Anna-Carin, är att “huvudet inte riktigt har hängt med”.
– Jag ser ju siffrorna på vågen, har fått köpa en helt ny garderob och alla säger att det är en enorm skillnad. Ändå har jag inte kommit ikapp mentalt riktigt än. Så häromdagen när jag skulle åka och bada tog jag som vanligt på mig min gamla baddräkt, men det blev inte alls bra, ha ha. Tur att jag inte hunnit åka hela vägen till badhuset, det hade ju inte varit klokt! Jag tänkte ju att baddräkter ju är sydda i ett material som sitter åt, men det gjorde den verkligen inte…

Namn: Anna-Carin Öhman
Ålder: 46
Yrke: Elevassistent
Bor: Östersund
Familj: En son på 9 år
Längd: 175 cm
Startvikt: 107,5 kg och 116 cm i midjan
Målvikt: Hade ingen utan satte uppp delmål som hon sedan ökade efterhand
Väger idag: 82,1 kg och 98 cm i midjan
Få tillgång till samma verktyg

Anna-Carins 3 bästa vikttips

1) Börja med små mål

I början satte Anna-Carin som mål att hon skulle gå ner 3 kg, det tyckte hon var riktigt modigt. Därefter ökade hon till 5 kg, det tyckte hon var jättemodigt. Och sedan rullade det bara på.

2) Våga ta hjälp

Att räkna kalorier själv kan vara riktigt svårt, säger Anna-Carin. Att göra sig själv den tjänsten att faktiskt ta hjälp med det, kan man därför komma väldigt långt med. Man ska inte göra det svårare än det behöver vara.

3) Hitta din egen inre motivation

I Anna-Carins fall var det att snegla på sin kompis. Så nu vill hon uppmana andra att intala sig själva att “kan hon, så kan du också”.

Behöver du hjälp med DIN hälsa?

Wellobe* startade i samarbete med Karolinska Institutet år 2003, då under namnet Viktklubb. Som medlem får du en kostplan, loggbok och mobilapp så att du kan hålla koll på hur många kalorier du äter och göra av med. Du får även tillgång till tusentals kaloriberäknade recept, träningsprogram och filmer, dina egna framsteg i grafer samt får tips, råd och stöd ifrån några av Sveriges ledande hälsoexperter. Och behöver du extra pepp kan du alltid besöka vårt medlemsforum.
Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här