PRIVAT. Tobias Karlsson, 28, gick ner i vikt med periodisk fasta.

”Jag har en sundare relation till mat”

Tobias Karlsson, 28, har aldrig gillat frukost utan ätit mer på kvällarna.
Periodisk fasta har därför passat honom perfekt.
– På 15 månader har jag gått ner 54 kilo och fått en sundare relation till mat, säger han.

Nå din målvikt – med samma metod som Tobias
Tobias Karlsson, 28, har testat flera olika metoder för att gå ner i vikt, bland annat att äta lite och ofta.
– Visserligen gick jag ner i vikt eftersom jag låg på ett kaloriunderskott. Samtidigt ökade både hungern och sötsuget, vilket påverkade min dagliga drift negativt, säger han.

”Jag har aldrig mått bättre”

När Tobias däremot läste på om periodisk fasta föll pusselbitarna på plats direkt.

– När jag fastar upptäcker jag nya saker, det är som om alla mina sinnen skärps. Sedan jag började sover jag även bättre. Jag kommer lättare ner i djupsömn, behöver inte sova lika många timmar och känner mig klarare i huvudet. Jag har aldrig mått bättre.

Bli medlem från 179 kr/månad

”Ingenting känns övermäktigt”

Tobias har minskat på kakor och godis, men äter fortfarande snabbmat då och då.
– Jag kan äta pizza när jag känner för det och fortfarande må lika bra. Jag räknar inte kalorier, men väger mig varje vecka. 

På bara 15 månader har Tobias nu gått ner hela 54 kilo. Och han är både piggare, starkare – och gladare.
– Förut åt jag antidepp-medicin, men den har jag slutat med. Jag har mer energi och ingenting känns övermäktigt. Jag har dessutom fått en sundare relation till mat. Nu känner jag skillnad på hunger och sötsug och kan skippa småätandet. Nu äter jag för att få energi.

Olika former av periodisk fasta

5:2 – Du äter som vanligt i fem dagar för att sedan gå ner ordentligt i kaloriintag. Istället för att kanske ligga på 2 000 kcal går du ner till 500–600 kcal i två dagar.

6:1 – Du äter en varierad kost i sex 6 dagar och fastar i ett dygn. Och då är det endast tillåtet att dricka vatten, kaffe eller te.
16:8 – Du fastar i 16 timmar och har ett ätfönster på 8 timmar. Störst effekt får du om du testar det i minst fyra veckor och äter en lågkalorikost.
20:4 – Du fastar i 20 timmar och har att ätfönster på 4 timmar.
23:1 – Du fastar i 23 timmar och har ett ätfönster på en timme. Det kan låta extremt, men många upplever att de får mer energi av den här varianten.
Läs mer om periodisk fasta HÄR

Namn: Tobias Karlsson
Ålder: 28 år
Yrke: Kock och studerande
Familj: Flickvän
Bor: Grythyttan
Längd: 192 cm

Tobias bästa tips

1. Bara gör det

Det är för mycket ursäkter och för lite handling. Det kommer alltid en annan dag så bara sätt igång, det är värt det.

2. Läs på

Skaffa dig kunskap och läs på vad du ger dig in på så att du vet hur det fungerar och är väl förberedd.

3. Lyssna inte på omgivningen

Det finns alltid folk som ska tycka och tänka om saker, kör ditt race istället för att lyssna på folk i din omgivning.

Hälsofördelar med periodisk fasta

* Tillväxthormonerna i kroppen ökar

* Ökad fettförbränning

* Ökad muskelmassa

* Hungerhormonet ghrelin minskar

* Mättnadshormonet leptin ökar
* Risken för hjärt- och kärlsjukdomar minskar
* Du går ner i vikt
* Du får ett jämnare humör
* Risken för åldersrelaterade sjukdomar minskar
* Du får mer energi

Vill DU ha hjälp med din hälsa?
Bli medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg