PRIVAT

Så gick Sandra ner med 5:2-metoden

Sandra Bornstedt, 28, tröttnade på mammakilona som smugit sig på under graviditeten. Det var dags för en förändring – och det var snabbt. Att det skulle gå så lätt hade hon dock inte väntat sig.
– Äter man smart under fastedagarna så behöver man inte gå hungrig, säger hon.

Nå din målvikt - med samma metod
JUST NU: En mån på köpet
Sandra Bornstedt har tränat handboll sedan barnsben. Löpning är en annan träningspassion hon haft länge. Men när hon blev gravid med sitt första barn och fick foglossning var det slut på det aktiva livet.
– Det var både psykiskt och fysiskt påfrestande. Jag kunde knappt röra mig alls men åt fortfarande som om jag tränade varje dag, säger hon.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Det blev en del skräpmat”

Sakta men säkert gick Sandra upp i vikt. Och inte blev det bättre av att sambon och hon gärna hade myskvällar med både pizza och godis.
– Det blev en del skräpmat. Sedan åt jag en hel del pasta också samtidigt som salladsfatet oftast var tomt, vi åt inte alls mycket grönsaker och frukt.

Trivdes inte med sin kropp

Sandra födde en liten flicka och därefter var det dags att få tillbaka den starka kroppen – om hon inte hade blivit gravid igen vill säga.
– Även andra gången fick jag foglossning. Jag kunde inte röra mig på månader. Och efter att jag fått mitt andra barn stod vågen på 92,2 kilo till mina 164 centimeter. Då var det dags för en förändring! Jag trivdes verkligen inte med min kropp.

Tappade 18 kilo på 3 månader

Sandra fick upp ögonen för 5:2-metoden och hennes sambo var inte sen med att haka på när hon skrev in sig i Wellobe för att testa.
– Jag hade läst lite om metoden och den verkade ju funka för andra.
Det gjorde den även för Sandra. Idag väger hon 74,3 kilo och har därmed tappat hela 18 kilo på bara tre månader.
– Det har gått bättre än vad jag trodde. Hittar man rätt mat under fastedagarna så behöver man inte gå så hungrig.
Kom igång med ditt 5:2-program
JUST NU: En mån på köpet

Kan unna sig både godis och pizza

En fastedag äter Sandra max 500 kalorier. Till frukost kan det bli kvarg eller en morot. Till lunch blir det oftast soppa och på kvällen kycklingsallad eller lövbiff med grönsaker. Har hon sedan några kalorier kvar att äta kan det bli en frukt efter maten. Övriga dagar äter Sandra 1 500 kalorier.
– Jag har faktiskt inte varit så hungrig under fastedagarna. Jag äter mer protein och det gör mig mätt. Sedan kan jag ändå unna mig godis och pizza ibland, fast inte på fastedagarna. Det motiverar mig att veta att "jag får om jag vill" så länge jag tränar och inte överstiger antalet kalorier.

Joggar fem dagar i veckan

Sandra har nämligen även kommit igång med träningen. Besvären från foglossningen är som bortblåsta och hon är ute fem dagar i veckan och joggar. Hemma tränar hon gärna med hantlar ett par gånger i veckan eller så besöker hon det lokala gymmet i Deje.
– Jag orkar inte riktigt lika mycket under mina fastedagar och brukar då undvika att springa. Men i övrigt kör jag på.
Sandras fastedagar är inte statiska utan varierar från vecka till vecka.
Få hjälp med DIN vikt

”Mitt tips är att dela viktresan med någon”

Idag beskriver Sandra livet som mycket lättare. Hon orkar leka med barnen, har inte ont i kroppen och trivs bättre med sig själv.
– Det är som en personlig comeback och det känns så jäkla skönt!
Nu planerar hon att gå ner ytterligare 9 kilo med hjälp av 5:2-metoden. Hennes sambo har hittills lyckats gå ner 23 kilo.
– Mitt tips är att försöka dela viktresan med någon. Det är lättare att inte ge upp då*.

Tre fördelar med 5:2 enligt Sandra

1. 5:2 kombinerat med träning har verkligen funkat! Jag har gått ner i vikt snabbt, blivit piggare och äter dessutom bättre mat.
2. Fastedagarna har inte varit så jobbiga som man kan tro. Jag har ätit mycket protein, vilket har gjort mig mätt.  Jag äter keso, proteinbröd och har bytt ut pasta mot bönpasta. Jag ersätter ofta kolhydraterna med en sallad.
3. Man får lov att unna sig något ibland så länge man håller sig inom kalorigränsen. Det är skönt att det inte finns några förbud. Att kunna gå ner i vikt, samtidigt som man kan äta vad man vill, håller igång min motivation.

Namn: Sandra Bornstedt
Ålder: 25
Yrke: Säljare och servitris.
Bor: Deje utanför Karlstad
Familj: Sambo och två barn
Längd: 164 cm
Startvikt: 92,2 kg
Målvikt: 62 kg
Ny vikt: 74,3 kg
* Sandras vikt kan komma att ha förändrats sedan artikeln skrevs.
Kom igång med ditt 5:2-program

Här är andra som har gått ner med 5:2-metoden
”5:2-metoden ger mig frihet under ansvar”
Så gick Minna ner i vikt med 5:2-metoden
”Man går inte ner i vikt bara av att träna”
Från diskbråck till historisk viktnedgång
”5:2-metoden fungerade perfekt för mig”
Testade 5:2 – och gick direkt ner i vikt
5:2-metoden hjälpte mig gå ner i vikt

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här