PRIVAT/Odin Jæger.

"Jag bestämde mig för att det fick vara nog"

Silje Forsell, 30, bestämde sig för att ändra livsstil. Med mer och näringsrik mat har trebarnsmamman fått energi att delta i minitriathlon, gå sjutoppturen och börja spela rugby.

Nå dina mål – med samma metod
Silje Forsell startade sin viktresa under 2013, i samband med att hon skulle gifta sig.
– Min startvikt var på över 90 kilo, när jag bestämde mig för att det fick vara nog, säger hon.
Efter att ha testat åtskilliga dieter med varierande resultat tipsade en väninna om Vektklubb (den norska motsvarigheten mot svenska Wellobe*).
– Det hade hjälpt henne, så jag gav det ett försök. Till en början följde jag menyerna lite till och från, men under 2014 tog jag tag i det på riktigt. De enda justeringarna jag gör nu är att byta ut matvaror jag inte gillar, till exempel makrill mot lax, berättar hon och tillägger:
– Det är egentligen inte så svårt, bara man bestämmer sig!

JUST NU: En månad på köpet!

Nya matvanor

Under det kommande året lyckades Silje gå ner 30 kilo, och uppnå en målvikt hon håller än idag. Förklaringen till det? Mindre portioner och regelbundna måltider!
– Tidigare åt jag inte frukost, slarvade med lunch och kompenserade med alldeles för mycket middag och godsaker. Mina nya vanor inkluderar alla måltider, men med ett bättre innehåll och något mindre portioner, förklarar hon.
Silje fick sitt tredje barn efter att hon gått ner i vikt och barnen har blivit en stor motivationskälla till hennes ändrade livsstil - och framförallt att lyckats behålla den.
– Det är småsaker, som att orka böja sig för att ta på dem skorna och sådant. Det får mig att komma ihåg att jag inte vill tillbaka till hur det var innan.
Så fungerar Wellobe

Livet blir bättre med träning

I samband med koständringarna började Silje även att träna. Det som började med enklare promenader resulterade så småningom i att hon började spela rugby och genomföra olika lopp.
– Jag har deltagit i kortare triathlontävlingar, där man cyklar en mil, springer en kilometer, simmar 200 meter och sen springer en kilometer igen. Och så har jag även genomfört Sjutoppturen i Trondheim, något jag aldrig trodde att jag skulle klara, säger hon stolt.
Träningen har blivit en viktig del i Siljes liv, och även om hon fortfarande har dagar då motivationen sviktar fortsätter hon ändå, av den enkla anledningen att livet blir bättre när man tränar.

Äter både bättre och oftare

Att den nya energin och motivationen kom i samband med hennes koständringar är något hela familjen är överens om. Numera följer både vuxna och barn kostplanen, även om de inte strävar efter att gå ner i vikt. Utan för gemenskapen och energins skull. Och hennes man har även han tagit tag i träningen.
– Vi har alla gått från att äta dålig mat två gånger om dagen, till att äta hälsosamt och ofta. Det är klart man får en helt ny energi, säger hon.
Nå din målvikt med vår metod

Vikten av att unna sig

Till en början följde Silje Wellobes menyer slaviskt, men på sistone har hon förstått värdet i att unna sig. Därför har lördagarna nu blivit en helig fuskdag, då hon äter vad hon vill. Hon vill dock poängtera att hon fortfarande inte äter lika mycket eller onyttigt som förut, eftersom hon har enklare att känna sig mätt och nöjd.
– Men att ha en fuskdag har gjort det enklare för mig att hitta motivationen, och att hålla fast vid den. För det mesta äter jag som vanligt under dagen, men gör en riktigt god middag när jag kommer hem. Sen åker det fram lite godsaker mot kvällen, men alltid i en lagom mängd.

Siljes tre råd för dig som vill gå ner i vikt:
1. Ha en fuskdag! Se det som belöning för en vecka av sunda vanor.
2. Träna även de dagar du inte vill, känslan efter blir oslagbar!
3. Sätt höga mål, med rätt träning och motivation blir allt möjligt!

Namn: Silje Forsell
Ålder: 30
Bor: Verrabotn, Norge
Längd: 158 cm
Vikt: 64 kg
Viktnedgång: 30 kg

Bli medlem HÄR

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här