Getty images

5 vägar till en snabbare viktnedgång

Oftast brukar vi inte rekommendera att du stressar med din viktnedgång.
Men är det så att vågen står blickstilla kan det vara tacksamt med tips.
Här är några av dietisten Josefine Jonassons smidiga vardagsknep.

1. Rensa skåpen, släng skräpmat!
Gå igenom skafferi, kylskåp och frys. Släng mat du inte vill ska hamna i din mage som kan tänkas stjälpa dina goda vanor. Jag skulle nästan vilja likna kampen att stå emot innehållet i skåpen med tortyr. Gillar du choklad och du vet att det finns hemma, kommer din hjärna att bolla fram tanken på choklad flera gånger om dagen. Din viljestyrka får jobba på högvarv för att inte ge efter. Finns det inget i skåpen så är det lättare att hålla siktet på målet varje dag.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

2. Hitta saker att äta när tiden är knapp
Om du inte hinner förbereda eller tillaga ett mål, så var lugn. Det går att äta både mättande och nyttigt, bara du gör rätt val. Se till att alltid ha några kokta ägg i kylen, komplettera med ett par morötter, en tomat och grovt knäckebröd, sedan är du i hamn. Ägg är också perfekta att ha med i väskan som bra och mättande mellanmål.
Testa att dippa broccoli och blomkålsbuketter i hummus, då får du i dig både grönsaker och protein på ett gott, enkelt och snabbt vis. Och ha alltid en sked i väskan, då kan du köpa en keso eller kvarg som mättar bra, de hittar du i alla livsmedelsbutiker.

3. Rotfrukter är höstens guld
Den här årstiden finns det gott om rotfrukter. Ugnsbaka dem men se till att det finns ett tuggmotstånd kvar. Använd palsternacka, kålrot, rotselleri, rödbeta, jordärtskocka och persiljerot för att nämna några. De har ett högt vitamin- och mineralinnehåll och är rikliga på kostfiber. Rotfrukter mättar dessutom jättebra och ger pengar över i plånboken eftersom det är billig mat. Speciellt under säsong.

Få fler tips regelbundet som medlem

4. Ät 500 gram grönsaker om dagen
Många tänker att 500 gram är ofantligt mycket, men ett halvt kilo är inte så mycket som det låter. Två morötter, två tomater och en paprika så är du hemma.
Blanda gärna grönsaker i olika färger som gröna bladgrönsaker, kål, rödlök, rödkål för att få en ännu större mångfald.

Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram men det finns många forskare som hävdar att vi bör äta mer än så. Framför allt så finns det ingen tvekan om att en större mängd grönsaker sänker risken får många sjukdomar. De skapar en rikare tarmflora, dämpar inflammation och stärker immunförsvaret. Som bonus får du dessutom mat som mättar och skapar volym utan att ge särskilt många kalorier.

5. Njut av grytor och långkok
Vad värmer bättre i magen än en klassisk gryta med grytbitar, buljong, lök, rotfrukter, vitpepparkorn och lagerblad som får koka i en till två timmar? Som avslutning tittar du i grönsakslådan i kylskåpet, finns det lite ledsna grönsaker där går det alltid att peta ner dem på slutet. Nyttigt, gott och utmärkt som matlåda som t o m kan vara godare dagen efter.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här