Colourbox

Vad är medelhavsdieten?

Medelhavsdieten är baserad på matvanor från södra medelhavsområdet, det vill säga länder som Spanien, Grekland och Italien. Nu visar studier att medelhavskost kan vara ett utmärkt sätt att gå ner vikt på. Men vad ska man äta egentligen och hur mycket? Här ger vi svar på de vanligaste frågorna om medelhavsdieten.

Få fler tips och råd på hur du ska äta
Vilken mat kan man äta om man följer medelhavsdieten?
Om man vill äta som man gör i länderna runt medelhavet så kan man fylla tallriken mycket grönsaker, ljust kött och nyttiga fetter.

Det här kan man med fördel äta mycket om man vill följa medelhavsdieten:
* Frukt, bär och grönsaker (helst de med kraftiga färger och tjockt skal då du får flest skyddade ämnen främst från växtens yttre delar)
* Ägg
* Baljfrukter (bönor, ärter och linser)
* Fullkornsprodukter ät pasta och ris i fullkornsvarianter
* Nötter och mandlar
* Olivolja
* Vinäger
* Fisk och skaldjur
* Ljust kött
* Mejeriprodukter och ost så som fetaost, haloumi, mozzarella, keso, yoghurt (både vanlig och grekisk/turkisk) mjölk och filmjölk.
* Rött vin

Hur mycket mat kan man äta om man följer medelhavsdieten?
Om du vill gå ner i vikt handlar det i slutändan om att göra av med mer än du stoppar i dig. Det kan du enklast göra genom att räkna kalorier (läs mer om hur du gör det HÄR).

Vilka fördelar finns med medelhavsdieten?
Medelhavskost har visat sig ha många positiva fördelar. Framförallt på hälsan. Basen i medelhavsdieten är nämligen fullkornsprodukter som rotfrukter, baljväxter, grönsaker och frukter. Dessa livsmedel är näringsrika, med mycket fibrer och vitaminer och håller oss dessutom mätta. Typiskt för den kosten är just att bönorna och grönsakerna ingår i matlagningen på ett helt annat sätt än vad vi är vana vid i Sverige.
Huvudsakligen ska man äta så ren mat som möjligt om man vill följa medelhavsdieten. Helst mat helt utan konserveringsmedel och socker. De här har visat sig förbättra blodvärdet och därmed minskat risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Den feta fisken, nötterna och olivoljan har också bra fettkvalité.
En stor engelsk studie visar dessutom att (se vilken HÄR) att medelhavsdieten är ett utmärkt val för dem som behöver hjälp med sin viktnedgång. Medelhavskosten visade sig exempelvis ge bättre resultat än dem som valde att följa en fettsnål diet.

Vilka nackdelar finns med medelhavsdieten?
Det finns inga bevisade nackdelar med själva dieten men man vet att mjöl, särskilt vitt mjöl, inte har lika stort näringsvärde som råg och korn som vi äter mer av i Sverige. Vidare så ska man se upp med intaget av nötter då de ofta är väldigt energirika. Runt Medelhavet dricker man mycket rödvin, och det kanske inte passar alla, men i lagom dos finns det inga större risker med att dricka ett glas rött då och då. Snarare tvärtom har det visat sig. Forskning har till och med visat att ett glas rött ett par gånger i veckan kan ha positiva effekter på män och kvinnor över 50 år.

Kan medelhavsdieten hålla mig frisk?
Studier har visat att medelhavsmat kan minska risken för bland annat övervikt och därmed också diabetes och hjärt-kärlsjukdomar. Maten sägs ge ett mer stabilt blodsocker och kan därmed också minska humörsvängningar vilket oftast gör människor gladare.

Funkar medelhavsdieten om man vill gå ner i vikt?
Ja. I samband med kaloriräkning kan medelhavsdieten göra det lättare att gå ner i vikt.

Vad kan man äta till frukost om man följer medelhavsdieten?
En vanlig frukost enligt medelhavsdieten kan vara yoghurt toppad med nötter och en klick keso, en smoothie med mycket frukt, bär och en avokado som mättar eller varför inte göra en omelett på två-tre ägg med grönsaker och fetaost? Stek gärna omeletten i olivolja eller riktigt smör.

Kan man äta bröd om man följer medelhavsdieten?
Ja. I Spanien, Italien och Grekland är det vanligt att äta bröd till flera av dagens mål. Se dock upp så kaloriintaget inte sticker iväg om du följer medelhavsdieten för att gå ner i vikt.

Kan man äta enligt lchf och följa medelhavsdieten?
Lchf och medelhavsdieten har många likheter. Båda utgår från en filosofi om att äta ren mat som håller en mätt länge.Medelhavskost innehåller dock mer kolhydrater jämfört med lchf, där man helst ska undvika kolhydrater helt och hållet.

Var kan man hitta recept enligt medelhavsdieten?
I länderna runt Medelhavet är det vanligt att tallriksmodellen ser ut på följande vis:
1. En stor mängd grönsaker (gärna grillade)
2. Fisk eller kyckling som proteinkällor
3. En stor bit ost som halloumi eller feta
4. För att göra måltiden något matigare adderas gärna baljväxter som bönor eller linser
5. Olivolja ringlas ofta över maten
6. Ett glas rödvin gör måltiden komplett
Du kan alltså enkelt skapa dina egna medelhavsrecept (kolla också bland Wellobes recept).
Extra: Röror gjorda på rostade grönsaker är vanliga förrätter i länderna runt Medelhavet. Här finns oändliga möjligheter. Rosta squash eller paprika, mixa ihop med vitlök, olivlja och lite nötter och du har en hälsosam medelhavsröra till maten.

Fakta om medelhavsdieten
Medelhavsdieten är baserad på matvanor från södra medelhavsområdet, det vill säga länder som Spanien, Grekland och Italien. Här fyller man tallriken med mycket grönsaker, ljust kött och nyttiga fetter. Medelhavsdieten har blivit allt vanligare i västvärlden då det visat sig att maten ger positiva effekter på kroppen. Studier har visat att medelhavsmat kan minska risken för bland annat övervikt och därmed också diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Maten sägs ge ett mer stabilt blodsocker och kan därmed också minska humörsvängningar vilket oftast gör människor gladare.

Få fler tips och råd på hur du ska äta

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här