Så lär du ditt barn att äta rätt

De senaste 30 åren har medelvikten ökat i Sverige. Och det är inte bara vuxna som går upp i vikt, utan även barn – och det är extra farligt. Flera studier visar nämligen att överviktiga barn löper hög risk att utveckla fetma som vuxna. Dessutom ökar riskerna väsentligt om föräldrarna också är feta.

Det är inte ovanligt att små barn är runda fram till 2 års ålder. Det är inget konstigt och har inget med fetma att göra. Därefter tar längdväxten fart och proportionerna rätar ut sig. Men om ditt barn är mulligt som 10- till 13-åring gäller det att se upp. Studier visar nämligen att två tredjedelar av alla runda barn i den åldern slutar som feta vuxna. Redan då kan grunden vara lagd för övervikt senare i livet.

Lösningen?

Det bästa du kan göra för dina barn är att lära dem sunda matvanor från början. Då löper de mindre risk att drabbas av hälso -och viktproblem senare i livet. Ju tidigare man etablerar sunda vanor desto lättare är de att behålla.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Så lär du dina barn att äta rätt:

1. Träna hela familjen att äta bra. 
2. Ha alltid bra mat hemma. 
3. Undvik att ha godis, glass och kakor hemma. 
4. Lär barnen hur man tacklar frestelser. 
5. Låt barnen vara med och bestämma över maten. 
6. Belöna barn med omtanke, beröm och uppmärksamhet. Inte med kalorier. 
7. Var en god förebild för dina barn. 
8. Kontrollera att barnen äter bra i skolan. 
9. Grilla och koka hellre än att steka. 
10. Gör måltiderna till trevliga upplevelser. 
11. Lär dig laga barnens favoriträtter på ett smalare sätt. 
12. Håll reda på portionerna. 
13. Lär barnen vad som är bra mat, och varför. 
14. Lär barnen göra egna nyttiga mellanmål. 
15. Håll mat utom synhåll mellan måltiderna. 
16. Ät bara på givna platser. 
17. Ät inte framför TV:n, datorn eller i sängen. 
18. Använd frukt som efterrätt. 
19 Lördagsgodis är ingen dum idé. Begränsa intaget av sötsaker till bestämda tillfällen.

Vill du ha fler tips och råd kring din kost? Kolla här
Källa: Stephan Rössner

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här