Getty Images. Att äta varierat kan hjälpa dig att gå ner i vikt.

Ät mer varierat – gå ner i vikt

Forskning visar att de som vågar experimentera och äta mer varierat både har lättare att såväl hålla sin vikt som att gå ner i vikt.

Få hjälp att nå dina mål – som medlem
Skulle du våga testa namn som ajvar, ceviche eller chimichurri på tallriken? Eller håller du dig hellre till köttfärssås och spaghetti eller köttbullar med potatis och brunsås? Är du den förstnämnda typen är det bara att gratulera. Enligt en studie från Cornell Food and Brand Lab är det bättre att äta en rik variation av ovanliga livsmedel. De som experimenterar och har en äventyrligare inställning till mat har nämligen bättre förutsättningar att såväl hålla som att minska midjemåttet än de som håller sig till en mer liksidig kost, skriver MåBra.

Bli medlem från 179 kr/månad

Bevisar att man inte behöver begränsa sig

Undersökningen genomfördes i USA med 502 kvinnor. Och de som ätit mest varierat och inkluderat lite ovanligare mat som seitan (en slags glutenbaserad köttersättningsprodukt), kimchi eller polenta i sin kost, ansåg sig både äta nyttigare och vara mer fysiskt aktiva än de som hade en mer ensidig och traditionell kost. De resultaten är intressanta, menar forskarna, och tyder på att man både kan hålla och gå ner i vikt – utan att behöva begränsa sig eller gå på stränga dieter.
Få tillgång till våra recept

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg