Getty images

Så firar du jul – utan att gå upp i vikt

En tredjedel av svenskarna går upp i vikt under julen, visar studier.
Vill du försöka undvika det?
Här listar vi på Wellobe några väldigt enkla knep.

Kolla om du kan nå DIN målvikt – med vår metod

Vi tenderar att äta mer än vanligt under julen, så det faller naturligt att många går upp ett par kilo. Det behöver inte vara någon fara, men om du vill hålla dig viktstabil och inte inleda det nya året med en uppförsbacke finns det flera saker du kan göra.

JUST NU: En månad på köpet!

Träna bort julmaten

Ta promenader: Får du en timme över mellan julfirandena? Om inte – skapa dig en! En lugn promenad kan bränna runt 350 kalorier. Då har du jobbat bort tre lussebullar.

Ge dig ut i skidspåret: Firar du jul i ett vackert vinterlandskap med snö? Perfekt. Passa på att ge dig ut i skidspåret – bara en halvtimmes längdskidåkning gör av med 340 kalorier. Det är lika mycket som du får i dig av mer än 200 gram Janssons frestelse.

Ta en paus på gymmet: Är vädret på tok för dåligt för utomhusträning kan du så klart ta dig till gymmet. Förutom att du får en välkommen paus – du kommer vara väldigt ensam där – bränner ett lättare pass med fria vikter upp mot 200 kalorier på 45 minuter. Säg hejdå till sex köttbullar!

Ut och spring: Är det inte väldigt halt fungerar så klart den här klassikern också. Här bränner du lika mycket på en halvtimme som en timmes promenad, drygt 300 kalorier. Det är vad du får i dig på fem ägghalvor med majonäs.

Skippa bilen: Glömde ni att handla något på affären? Stressa inte iväg med bilen, passa i stället på att gå och köpa det om möjligheten finns. Förutom att du bränner kalorier när du går är det alltid bra för hälsan att avbryta stillasittande med rörelse.

Ät smartare

Nöj dig med en portion: Om målet är att hålla i vikten kan du spara in på mycket energi här. Vi har satt ihop en exempeltallrik med julmat innehållande 1 456 kalorier. Skippar du portion nummer två är det alltså ungefär den mängden du avstår.

Ät regelbundet: Tänker du att du ska spara in på maten på morgonen för att kunna äta mer på julbordet? Det kan få motsatt effekt. Enligt professor Stephan Rössner visar studier att en regelbunden måltidsordning fungerar bäst när du inte vill gå upp i vikt.

Skippa flytande kalorier: Ett smart drag kan vara att begränsa ditt kaloriintag till maten och undvika sockersötad läsk och alkohol. Flytande kalorier mättar sämre än fasta, så byter du ut läsken mot exempelvis vatten eller lightprodukter kan du dra ner på kaloriintaget rejält.

Det här får du som medlem

  • En individuell kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Träningsprogram och filmer
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"
    Varmt välkommen tills oss

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här