Undvika att gå upp i vikt i jul? Här är 10 enkla knep.

Så firar du jul – utan att gå upp i vikt

Å ena sidan uppmuntras vi att shoppa och frossa varje jul.
Å andra sidan ska vi ha dåligt samvete för att vi går upp i vikt – eller?
Nej, på Wellobe är vårt motto att undvika förbud.

Håll formen hela året – med våra verktyg

Vi svenskar tenderar att äta mer än vanligt under julen, så det är inte så konstigt att en tredjedel av befolkningen också går upp i vikt under julen. Men å ena sidan uppmuntras vi att både shoppa och frossa, å andra sidan ska vi ha dåligt samvete för att vi äter alldeles för mycket. Eller?
Nej, på Wellobe* är vårt stående motto och vår filosofi att undvika förbud. För ska du skapa en god, sund livsstil för dig själv som du kan leva med på lång sikt, fungerar det inte att förbjuda dig själv ifrån massa saker du tycker om.

JUST NU: 50% rabatt

Undvikt att gå upp i vikt – för hälsans skull

Samtidigt kan man behöva undvika att gå upp i vikt eller åtminstone tänka på sin vikt för sin hälsas skull. Det ska man heller inte bli lastad för. Och i sådana fall finns det smarta knep för att hålla vikten och undvika att inleda nästa år med en uppförsbacke. Så, hur firar man jul – utan att gå upp i vikt? Nedan har vi listat 10 enkla knep.

Prioritera julmat du tycker om

1. Skapa en regelbunden måltidsordning
Det vill säga; försök äta så regelbundet som möjligt med frukost, lunch, middag och gärna ett par små mellanmål. Ett bra riktmärke är att försöka stoppa i sig något litet var tredje timme för att hålla blodsockernivån jämn. Och det i sin tur, minskar sötsug mellan målen och risken för att du tappar kontroller och äter mer än du egentligen tänkt.

2. Planera ditt ätande
Tänker du att du ska spara in frukostkalorierna för att kunna äta mer på julbordet? Absolut, så länge du inte gör så för ofta. Enligt kostdoktor Stephan Rössner visar studier som sagt att en regelbunden måltidsordning fungerar bäst för att undvika att gå upp i vikt.

3. Ät inte bara ”för att”
Inte ens på julfesten. Satsa på bra mat på julbordet, såsom grönsaker och bra protein. Prioritera det du verkligen tycker om – och glöm inte att njuta.

4. Nöj dig med en portion
Om målet är att undvika att gå upp i vikt kan du spara in mycket energi med enkla knep. Vi har räknat ihop mängden kalorier i en vanlig tallrik julmat som bara innehåller 1 456 kalorier. Skippar du portion två kan du alltså vinna ganska mycket.

5. Drick inte dina kalorier
Ett annat smart drag om du vill undvika att gå upp i vikt i jul är att begränsa ditt kaloriintag till maten och undvika julmust, öl och snaps. Flytande kalorier mättar sämre än fasta, så byter du ut läsken mot exempelvis vatten eller lightprodukter kan du dra ner på kaloriintaget rejält.

Träna bort julmaten

1. För det första; Skippa bilen
Glömde du att handla något? Stressa inte iväg med bilen, passa i stället på att promenera tilll affären om du kan. Förutom att du bränner kalorier när du går är det alltid bra för hälsan att bryta stillasittande. Hej då lussebullar, pepparkakor och glögg!

2. Ta en extra promenad
Ökar du energiintaget, är det enklaste sättet för att undvika att gå upp i vikt att kompensera och också öka energiförbrukningen genom att helt enkelt förbränna alla extra kalorier. Får du en timme över i julfirandet? Om inte – skapa dig en! En timmes rask promenad bränner över 200 kalorier.

3. Jogga en runda
Är det inte halt funkar så klart även jogging. Då kan du bränna ungefär lika mycket på en halvtimme som på en timmes promenad – alternativt jogga lätt i en timme och bränna hela 546 kalorier.

4. Ge dig ut i skidspåret
Har du turen att fira en vit jul? Passa på att ge dig ut i skidspåret. En timmes längdskidåkning på medelintensiv nivå ger dig hela 626 kalorier till godo.

5. Ta en paus på gymmet
Är vädret dåligt finns såklart alltid gymmet. Förutom en välkommen paus – du kommer troligen vara ensam där – bränner ett lättare pass med fria vikter på 45 minuter upp mot 200 kalorier. Hej då köttbullar!

Få mer tips och råd – som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Så många kalorier finns på julbordet

Så många kalorier finns i ditt julfika

8 bra alternativ till julgodis

Vad kan jag dricka istället för glögg?

Här är julbordets värsta kaloribovar

Här är julmaten som kan hjälpa dig ner i vikt

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här