Att unna sig lagom

Strikta regler för lördagsgodis eller äta onyttigt lite när som helst.
Konsten att unna sig lagom är inte det lättaste.
Klara Edlund, psykoterapeut, resonerar om det där med att "unna sig".

Nå din målvikt – med våra verktyg
Självklart får man unna sig godis och andra onyttigheter då och då trots att man har valt ett hälsosamt liv. Men hur gör man för att unna sig lagom? Och hur strikt ska man vara?
Psykotereapuet Klara Edlund menar att det är bra att ha regler, men att förbud är dumt.
–Att ha flexibla regler kring sötsaker och "onyttigheter" kan vara klurigt och svårt. Det är en utmaning för många, inte bara här på Wellobe. Det trixiga med regler kring mat och ätande är att hitta flexibilitet kring planeringen. Å ena sidan behöver man ha en ganska noggrann planering för vad och hur man skall äta, å andra sidan behöver man vara uppmärksam på att man inte förbjuder sig själv att äta något. Har man strikta regler kring ätande, är mitt förslag att man försöker "lätta upp" reglerna lite grann. Bestäm dig för i vilka sammanhang du skall äta sötsaker och "onyttigheter" - gärna tillsammans med andra så att du inte riskerar att äta för mycket. Bestäm ungefärlig mängd - inte exakt på grammet.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Ät sötsaker - när du är mätt

När är det då bäst att äta onyttigheter som tex kakor, chics och godis? Och är det bra att planera in ett träningspass före eller efter dagen man äter, som kompensation?
–Ett bra knep är att bestämma sig för i vilka sammanhang man skall äta sötsaker och "onyttigheter". Det tex bra att äta tillsammans med andra så att du inte riskerar att äta för mycket. Bestäm ungefärlig mängd - inte exakt på grammet. En annan viktig riktlinje är att alltid äta sötsaker när du är mätt, d.v.s. efter måltid. Det hjälper dig att bli nöjd efter den mängd du bestämt dig för att äta. Vissa använder träning som kompensation för vad de ätit, men det är väldigt viktigt att man inte planerar och tränar på basis av vad du ätit. Planera istället träningen utifrån dina mål och ditt mående, likaså med kosten. Njut av sötsaker när du planerat för dem och fortsätt prioritera din hälsa med hjälp av din kost och din träning. 

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här