Naturell eller med smak?

Sortimentet av smaksatt yoghurt ökar allt mer. Så vad är bäst? En smaksatt med låg fetthalt, eller en naturell med hög fetthalt?

Vad många inte tänker på är att de smaksatta sorterna oftast innehåller mer energi än de naturella varianterna även om fetthalten är lägre i de smaksatta. Om man vill ha smak på sin yoghurt är det ofta bäst ur energisynpunkt att smaksätta själv med frukt, bär eller frön.Energiinnehåll i olika yoghurtprodukter: 2 dl fruktyoghurt, 2%, 190 kcal; 2dl fruktyoghurt, 0,5%, cirka 150 kcal beroende på sort; 2 dl naturell lättyoghurt, 0,5%, 85 kcal; 2 dl naturell yoghurt, 3%, 120 kcal. Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas version 2011-06-21. Energin från den fettsnåla yoghurten kommer främst från socker. Socker bidrar med samma lena smak som fettet annars ger. Läs alltid näringsvärdet per 100 gram så att du inte luras att tro att något med lite fett skulle innehålla mindre energi än en fettsnål variant.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här