Dietistens tips: Så kan du göra lunchen lite nyttigare

Färdiga frysrätter, pastasallader och stora lunchbufféer. Luncherna kan lätt bli riktiga kalorifällor för den som försöker gå ner i vikt. Här guidar dietisten Josefine Jonasson dig till hur du gör dem nyttigare.

Dietist Josefine Jonasson, vad ska finnas i en bra matlåda?
– Jag tycker att man ska utgå från en middag. Kött/fisk, kolhydrater och grönsaker, alla tre delar ska vara med. Om man minskar ner på kolhydraterna (vilket många som vill gå ner i vikt gör) så är det ännu viktigare att ha med mycket grönsaker. Blanda även in lite grövre grönsaker som morot, broccoli och blomkål.

Vad kan man göra för att underlätta arbetet med lunchlådor?
– Frys in stekta kycklingfiléer, ha burkar med tonfisk hemma, stek och frys in köttbullar. Även pasta och ris går faktiskt att frysa in. Fryser man in rester, om så bara små mängder, kan man enkelt plocka ihop en komplett måltid de dagar det inte blev någon mat över från middagen.

Vad kan man ha på jobbet?
– Har man möjlighet att ha lite mat på jobbet är även det en stor fördel. Ha en påse morötter och en äggförpackning  liggandes i kylen, ett paket knäckebröd, lite couscous och en burk makrill i tomatsås i ett skåp. Ha livsmedel som du kan plocka i hop en bra måltid av i värsta fall. Har du lite havregryn, ägg och äpple också kan du göra havregrynsgröt med rivet äpple och äggmacka på jobbet om du inte hunnit med att göra en låda. Tillsammans med morötterna blir måltiden ändå komplett.

Vilka är de vanligaste misstagen vi gör med lunchlådorna?
– Vi glömmer ofta grönsakerna. Det blev kött och potatis över från middagen men grönsaker glömmer vi bort att packa ner. Gör man storkok till matlådor blir det lätt ”allt-i-ett-rätter” som lasagne, makaronipudding eller gratänger där allt är ihopblandat med sås och ost. Det behöver inte vara fel om man lagat dem på ett bra sätt men det bästa är att försöka äta så rent som möjligt. Återigen, genom att ha en påse morötter och kanske frusna grönsaker på jobbet kan man alltid på ett enkelt sätt få mer grönsaker i måltiden.

Vill du ha fler kostråd regelbundet? Bli medlem

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här