Colourbox

Ät så här – och gå effektivt ner i vikt

Vad och hur mycket du äter har förstås stor betydelse för din vikt. Exakt hur många kalorier just du ska äta är dock individuellt. Men det finns ett par universella tips som kan ta dig långt. Ta därför hjälp av dietisten Anna Häggs smarta checklista innan du tar till dig mat.

Nå DIN målvikt redan till jul

Att både hålla koll på proportionerna på maten och på den totala portionsstorleken inför varje måltid kan ta dig långt, menar Anna Hägg, dietist. Nedan följer därför några praktiska tips som snabbt ger dig bättre koll.

Risken är annars att tallriken är full av allt det där andra när det är dags att lägga på det gröna.

2.  Ät alltid bara en portion.

Och undvik att ta om. Är du däremot verkligen inte mätt kan du fylla på med lite grönsaker.

3. Lägg upp maten på små tallrikar.

Psykologiskt "känns" då portionen större.

4. Matlådor eller färdigförpackningar?

Lägg ändå upp maten på en vanlig tallrik så får du bättre koll på både proportion och mängd.

5. Ät långsamt och lägg gärna ner besticken emellanåt.

Då hinner mättnadskänslan komma och du kan lättare anpassa din portion efter just dina behov.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här