Getty images. Frukt innehåller fler vitaminer och färre kalorier än juice. Få fler tips i Wellobe.

Kolla: Här är 9 vanliga viktfällor

Misstag gör vi alla, hur medvetna och motiverade vi än är.
Vet du däremot vilka viktfällorna är, blir de lättare att undvika.
Här listar vi därför de 9 vanligaste.

Få en individuell kostplan – som medlem
1. Du förväxlar rastlöshet med hunger
Den senaste tidens händelser har resulterat i att många av oss har tvingats jobba hemifrån. Där är det lättare att bli rastlös. Och är man rastlös tenderar man att småtäa mer. Men förväxla inte din rastlöshet med hunger, ta en stärkande promenad istället så att du får annat att tänka på. Det ger både frisk luft, motion och hindrar dig från att småäta i onödan!

2. Du väljer juice istället för frukt

Många dricker onödiga mängder juice, både till frukost och övriga måltider, eftersom de tänker att det ger mycket vitaminer snabbt. Men i själva verket innehåller de flesta juicesorter snarare en hel del socker och väldigt lite näring. Välj i så fall hellre riktig frukt. Det är både nyttigare och gör dig mer mätt, eftersom det ger mer substans.

3. Du äter för fort
För de flesta av oss tar det en liten stund innan mättnaden väl infinner sig. Prova därför att lägga ner besticken mellan varje tugga, tugga varje munfull ett visst antal gånger eller ta några klunkar vatten emellanåt så att du hinner känner efter när magen blir full. Annars är risken att du äter så fort att du inte riktigt hinner känna när du blir mätt.

4. Du dränker maten i kalorier
Förutom att tänka på vad du äter är det viktigt att vara uppmärksam på hur maten är tillagad och vad du äter för tillbehör. Restaurangmat till exempel är ofta lagad med mycket fett eftersom det förhöjer smaken. Ofta är tillbehör som dressingar och såser dessutom ofta fetare än du tror. Fyll därför tallriken med mer grönsaker och beställ framförallt dina tillbehör vid sidan nästa gång. Då minskar risken att du äter upp allting av bara farten.

5. Du undviker smör, men inte olja
Att helt utesluta fett ur din mat är inte lösningen på alla dina hälsoproblem. Din kropp behöver faktiskt en viss mängd fett för att må bra och för att du ska känna dig mätt. Både en matsked smör och en matsked olivolja innehåller dock över 100 kalorier, så ja, visst kan det bara bra att hålla koll på mängden. Visserligen är oljan nyttigare, men i viktsammanhang är det viktiga att inte få i sig för många kalorier.
Kolla: Så fungerar våra verktyg

6. Du tror att du kan äta massor eftersom du tränar
Även om du tränar mycket är det inte bra att äta för mycket. Risken är att du inte förbränner tillräckligt med kalorier och då ger träningen inte resultat på vikten.

7. Du äter för få kalorier
Många tror att det gäller att äta så få kalorier som möjligt för att minska i vikt. Men då är risken att kroppen ställer in sig på svält – vilket gör att kroppen tvärtom lagrar energi både lättare och snabbare.

8. Du dricker din lunch
Allt fler väljer läsk, mjölk eller energidrycker som måltidsdrycker. Men vanligt vatten är alltid bäst, annars är risken att du dricker en massa tomma kalorier. Dricker du för lite vatten är risken dessutom att du blir uttorkad – vilket i sin tur kan göra att du förväxlar törsten med sötsug. Samma sak är det med proteinshakes. Vanlig mat är alltid bäst ur näringssynpunkt. Dessutom ökar det mättnadskänslan om du faktiskt får tugga maten.
9. Du sätter för höga mål
Framförallt är det aldrig bra att sätta orimliga mål. Utgå ifrån dig själv, jämför dig inte med andra och gläd dig över alla de hälsofördelar du vinner av att gå ner i vikt i stället för att fastna vid siffrorna på vågen.
Låt oss räkna dina kalorier åt dig – kolla här

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här