Getty images

Helgsnacks om man vill gå ner i vikt?

Helgen är nära och det är dags att fira – eller?
Hur går det ihop om man vill gå ner i vikt?
– Tänker du bara på mängden ska allt vara i sin ordning utan att vikten tar stryk, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe.

Få fler tips som medlem i Wellobe

Allt går att äta. Så länge det är i lagom mängd och inte alltid. Visst kan du alltså festa till det när helgen kommer, även om du försöker gå ner i vikt.
– Det viktigaste när du ska gå ner i vikt är det du gör till vardags. Så när det är helg och dags för festmat eller fredagsmys är att du håller koll på portionerna och mängden snacks, så att det inte går överstyr. Särskilt om du vill äta både förrätt, varmrätt och dessert. Sedan spelar så klart fetthalten stor roll. En sås gjord på bara grädde behöver dock inte vara godare än en sås på mjölk och en skvätt grädde. Likaså behöver en gratäng inte bli godare för att den innehåller massa ost, och så vidare. Det handlar om mängderna helt enkelt, säger Josefine Jonasson.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Prioritera dina kalorier – och njut

Generellt sett är alltså grädde, creme fraiche och ost i stora mängder livsmedel som gör att energiinnehållet går upp både snabbt och mycket. Det kan vara bra att tänka på, menar Josefine Jonasson.
– Är det mat du verkligen tycker om och njuter av ska du dock göra det. För samtidigt kan risken vara när du använder fettsnåla produkter att du äter mer bara för att du tror att maten ändå inte innehåller så mycket fett. Allra viktigast är att du väljer dina kalorier med omsorg – och verkligen njuter. För det sämsta sällskapet är det dåliga samvetet.

Få mer tips på hur du ska nå din målvikt – som medlem

Ät vad du vill – med gott samvete

Att hålla koll på alla kalorier in och ut är inte det lättaste, men som medlem i Wellobe kan du få alla kalorier räknade åt dig.
– Då får du också en individuell kalorinivå att förhålla dig till. Sedan behöver du bara logga vad du äter och gör av med så ser du exakt hur mycket du har kvar att äta varje dag. Du kan också ”provlogga” för att se hur mycket kalorier olika saker innehåller. Då blir det också lättare att bedöma av om det är värt det. Men som sagt, allra viktigast är att du inte få ångest efter att du har ätit, för då är allt det goda förstört. Tappar du kontrollen, ja då är det en ny dag imorgon. Eller hur?

Få mer hjälp som medlem

Allt det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här