Colourbox

Nybörjartips för dig som vill gå ner i vikt

Kanske har du inte tänkt på vare sig hälsan eller vikten tidigare. Men nu har vågen börjat ticka uppåt – och du börjar inse allvaret.
– Om svaret är ja är det tid för en förändring, säger Klara Edlund, psykolog på Wellobe.

Känner du igen dig i beskrivningen ovan? Det första du behöver göra då är att sätta dig ner och fundera över vad det är i ditt sätt att leva i dag som du inte är nöjd med. Klara Edlunds tips är att skriva ner allting på ett papper, det ger en både tydligare och mer konkret bild.
– Nästa steg är att ta ställning till vilka förändringar som kan göras i din vardag, som kan fungera på lång sikt. Tänk på att det kan finnas många sådana saker som behöver göras, även om de kanske inte är så roliga. Som exempelvis att införa en regelbunden måltidsordning, byta ut viss kost samt kanske att dra ner på eller helt avstå från alkohol.

Börja motionera

Om du vet med dig att du inte rör så mycket på dig i dagsläget behöver även fysisk aktivitet finnas med på listan. Fråga dig själv vilken typ av träning som passar in i din vardag och som du också tycker om och tycker är rolig.
– Påminn dig själv om att långsiktigheten är avgörande. Med andra ord: Se till att välja aktiviteter som blir av. Kan du sedan även prova nya träningsformer är det bara ett plus, men grundbulten i din träning behöver vara sådan som är tillgänglig.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Sätt upp ett realistiskt mål

Ytterligare ett tips är att sätta upp ett tydligt mål. Det bör dock vara realistiskt på det sättet att det ska vara genomförbart i din vardag och då är det också bra om det är tidsbegränsat.
– Väl framme vid målsnöret kan du sedan utvärdera hur väl dina förändringar har fungerat. Fundera på hur din vikt har förändrats och hur du mår. Utvärdera också hur svårt det har varit att hålla fast vid de förändringar som du har gjort. Kanske behöver du revidera dem? Sätt då i så fall upp ett nytt mål.

Hitta din egen motivation

En återkommande fråga är hur man ska hitta motivationen till att välja att leva hälsosamt. Och enligt Klara Edlund är sanningen att det inte finns några magiska knep. Motivationen är inte heller någonting som man antingen bara "har" eller "inte har". Den föds snarare när du väljer att göra sådant som leder dig i rätt riktning mot dina mål.
– Varje steg på vägen roll. Och ju fler steg du tar, desto lättare går det. Kruxet är alltså att du inte kan vänta in motivationen – du måste själv börja agera – oavsett hur det känns. Med blicken på målet och en förankring i dina värderingar börjar sedan färden mot en mer hälsosam livsstil. Och med det kommer också motivationen.

Prova hur mycket DU kan gå ner med Wellobe idag

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här