Colourbox

Om smör vs margarin

Vilket fett är bäst att ha på mackan om man vill gå ner i vikt?
Och vilket är bäst att steka i?
Lär dig skilja på fett och fett i dietisten Josefine Jonassons fettskola.

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här
Vilka fetter finns det?
Det finns olika typer av fett och det som skiljer dem åt är hur fettsyrorna, som fetterna består av, är uppbyggda. Vanligtvis brukar man göra följande uppdelning:

* Mättat fett

* Omättat fett (enkelomättat fett + fleromättat fett)

* Transfett

Vad är skillnaden på mättat och omättat fett?
Mättat fett finns i animaliska livsmedel och vegetabiliska oljor, och generellt sätt kan man säga att ju hårdare ett matfett är i kylen, desto mer mättat fett innehåller det. Faktum är att vi egentligen inte behöver något mättat fett överhuvudtaget, eftersom de mättade fettsyror som kroppen behöver kan bildas från andra fettsyror i maten.

Omättat fett

kan i sin tur bestå av antingen

enkelomättat fett

eller

fleromättat fett

. Det enkelomättade fettet finns i många olika livsmedel, ibland tillsammans med mättat fett, ibland tillsammans med fleromättat fett. Ungefär hälften av allt enkelomättat fett vi äter kommer ifrån oljor, margariner, kyckling och kött. Sammantaget är de omättade fetterna betydligt bättre för hälsan än de mättade fetterna.
Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

Vad är det för skillnad på smör och margarin?

– Den största skillnaden är att smör är animaliskt och margarin är vegetabiliskt. Det innebär att det är bättre fett i margarin än smör. Men vad du har på mackan beror lite på hur många mackor du äter. Äter du en per dag och föredrar smör tycker jag inte att det behöver vara fel. Äter du däremot fler mackor kan du vinna på att välja ett margarin – och då gärna lättmargarin.

Stekfett då, vilken sort skulle du rekommendera?

– Olja, flytande margarin- eller smörblandning. De är blandade med olja vilket gör att fettsammansättningen blir bättre. Flytande margarin har också fördelen, jämfört med oljan, att man lättare kan bedöma hur varm pannan är och när det är dags att lägga i det man ska steka.

Finns det något annat smart att tänka på?

– Ja, när det gäller val av fett på smörgåsen och i matlagningen behöver man förstås även ha i åtanke att det man äter för övrigt spelar stor roll. Äter du mycket fet fisk, avokado, olja, nötter och mandel kan du kosta på dig smör då och då. Är målet däremot att gå ner i vikt behöver du oftast dra ner på det totala intaget av fett. Och då minskar utrymmet för det mättade fettet.

Dietistens tips

Tänk på att du inte alltid måste ha fett på smörgåsen. Mosad avokado, keso eller makrill i tomatsås kräver t ex inget extra fett.
Läs även artikeln "Vilket fett ska man äta?"

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg