Magnus Liam Karlsson/Getty Images. I princip allt du kan få i dig är bättre än inget, menar Josefine Jonasson.

Sjuk? Då är kosten viktigare än någonsin

Många tenderar att äta sämre när de är sjuka, när kosten egentligen är viktigare än någonsin. Men det är inte så enkelt som att du blir frisk av grönsaker eller mer sjuk av socker, skriver Josefine Jonasson, Leg. dietist på Wellobe.

Få fler tips för att hålla din vikt
Att mat kan bota sjukdomar är kanske att ta i men att bra mat kan förebygga sjukdomar är desto tydligare. Visst kan man peka ut viss mat med specifika egenskaper men ska vi göra det enkelt och möjligt att anamma gäller det att se till helheten och inte fastna i det lilla.
Vi matas med påståenden som lovar eller skrämmer mer än de kan stå för och två av dem tittar vi lite närmare på här:
”Socker gör dig sjuk”
Socker kan absolut göra att du mår dåligt men för att socker ska göra en frisk person sjuk krävs det en del. Den största orsaken är då inte sockret i sig utan snarare det man går miste om när man fyller kroppen med sockerrik mat, fika och godis.
”Grönsaker gör dig frisk!”
Grönsaker innehåller förutom nyttiga kostfibrer en gedigen mängd viktiga antioxidanter som kan hjälpa till att bygga upp immunförsvaret men det är just det: De botar inte. De bygger upp immunförsvaret och med ett starkt immunförsvar kan man lättare undvika sjukdomar och hålla sig frisk.

JUST NU: En månad på köpet!

“Gör en smoothie”

Eftersom grönsaker inte botar och socker inte är giftigt, spelar det då någon roll vad man äter om man nu har hamnat i sjukdomsträsket? Självklart!
Det är nu kroppen behöver byggas upp och det är ännu viktigare att mata den med bra mat.
Är du i ett läge där du har svårt att få i dig något överhuvudtaget är det ju faktiskt så att allt är bättre än inget. Kan du välja så är det mycket bättre att göra en smoothie av frukt, bär och yoghurt än att ta en milkshake. Kan du dessutom ha lite grönsaker och kanske frön i smoothien är det ännu bättre.
Är du i fasen då du kan äta som vanligt: Ös på med grönsaker, fisk, rotfrukter, frukt, nötter, frön, drick ordentligt med vatten och håll dina måltider så att du inte blir överrumplad av ett enormt sug efter vad som helst.
Vill du ha mer tips på hur du ska äta – som medlem?

Känner du ingen smak? Passa på att äta nyttigt

Känner du ingen smak eller saknar sug efter att äta: Passa på att äta så nyttigt du kan – om du ändå inte känner någon smak är det ju väldigt onödigt att leva på fika och glass, spara det tills du verkligen kan njuta av det.
För så är det ju, att ta en fika, muntra upp soffläget med lite glass eller varm choklad behöver inte alls vara fel. Se bara till att ha en bra grund med mat som är bra för din kropp innan du matar den med det lilla extra.
Ju fortare du blir frisk desto snabbare är du tillbaka in din vardag med balans.
Krya på dig!

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
    Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här