Getty Images

Periodisk fasta – allt du behöver veta

5:2-dieten, 16:8-dieten och 20:4-dieten.
Wellobe* går igenom de vanligaste frågorna om periodisk fasta – och ger dig svaren.

Nå din målvikt – med våra verktyg
Periodisk fasta – alternativ?
5:2-dieten: Du äter som vanligt fem dagar i veckan men går ner i kaloriintag resterande två dagar. Om du vanligtvis ligger mellan 2000 och 2500 kalorier ska intaget under fastedagarna ligga mellan 500 och 600.
6:1-dieten: I princip samma metod som 5:2-dieten. Här är dock den enda fastedagen ännu mer begränsad – du får bara dricka livsmedel utan kalorier.
16:8-dieten: Här handlar det inte om dagar, utan timmar. 16 står för de 16 timmarna om dygnet du fastar, och 8 för det 8 timmar långa ätfönstret.
20:4-dieten: 20 timmars fasta växlas med 4 timmars ätfönster.

Periodisk fasta – hur länge?

Det är upp till dig. Att testa i fyra veckor rekommenderas så att kroppen hinner anpassa sig till nya vanor och du kan se resultat. Om du kombinerar metoden med träning kan det gå fortare att märka skillnader, åtminstone om ditt syfte är att gå ner i vikt. 

Generell hälsa:

har konstaterat att periodisk fasta kan förbättra din hälsa generellt. Det handlar bland annat minskad dödlighet och bättre stresstålighet.

Bättre insulinkänslighet:

När det

på olika långa ätfönster har resultaten pekat mot att mellan sex och åtta timmar förbättrar människor insulinkänslighet.

Tillväxthormonet ökar:

När du ligger på ett kaloriunderskott

. Detta för att minska din muskelnedbrytning.

Du går lättare ner i vikt:

Periodisk fasta innebär i de allra flesta fall att du minskar ditt totala kaloriintag. Läs mer om periodisk fasta och viktminskning längre ner i artikeln!

Periodisk fasta nackdelar?

Även om periodisk fasta är en metod som funkar för många människor

som visar på att fördelarna kan vara kortsiktiga. I det långa loppet är hälsoeffekterna inte fler eller bättre jämfört med en vanlig, sund kost där du äter varje dag.

Periodisk fasta – när är det inte för mig?

Om du…

– Är gravid

– Är ammande

– Är underviktig

– Är diabetiker

– Är elitidrottare eller tränar på en väldigt tung belastning

– Har eller har haft någon form av ätstörning eller osunt förhållande till mat

– Har eller har haft stressrelaterade sjukdomar

Periodisk fasta – viktminskning?

Eftersom du äter under en kortare period vilken typ av periodisk fasta du än använder dig av är det troligt att du får i dig färre kalorier än vad du gjorde innan. Men det betyder

– som vanligt behöver du göra av med fler kalorier än vad du får i dig.

Det finns dock forskning som visar att det kan vara lättare att gå ner i vikt genom att använda periodisk fasta som period:

– I en

som jämförde periodisk fasta och “vanlig” kaloriräkning från dag till dag kom forskarna fram till att de som fastade fick en viktminskning på tre till åtta procent på en period från tre upp till 24 veckor. Deltagarna förlorade också upp till sju procent av sitt bukfett.

– Tack vare ökningen av tillväxthormoner, som vi tidigare var inne på, är periodisk fasta också ett bra sätt att bibehålla muskelmassa under viktminskning.

Periodisk fasta – träning?

Att träna är inget måste under periodiskt fasta, men är målet att gå ner i vikt så har du bättre förutsättningar att lyckas om du får in rörelse och motion. Ett tips är att förlägga passet precis före eller i slutet på ett ätfönster, så att du får i dig mat efteråt. Kör du exempelvis styrketräning är det viktigt för muskeltillväxten att du får i dig näring och protein efter avslutat pass.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Det här får du som medlem

* En individuell kostplan

* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut

* En bank med tusentals kaloriberäknade recept

* Träningsprogram och filmer

* Dina framsteg i grafer och tabeller

* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter

* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
* Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"

Varmt välkommen till oss!
Nå din målvikt – med vår hjälp

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här