Colourbox

”Mycket snabbmat innehåller socker”

Inlagd sill, sushi och thaimat känns kanske nyttig, men många skulle bli förskräckta om de visste vilka mängder socker som blandas i, säger näringsfysiolog Fredrik Paulún. Här tipsar han om hur du gör dig fri från ditt sockerberoende.

Få ordning på din hälsa – redan idag
Alla suktar vi efter något sött ibland. Det piggar upp och gör oss glada, men tyvärr blir det gärna för mycket av det goda. Och ju mer vi stoppar i oss, desto mer vill vi ha. Men lika fort som mungiporna har åkt upp, lika fort sjunker humöret när sockret går ur blodet. Och på sikt är sötsaker rena viktfällan då de ökar risken för cancer, typ 2-diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.
– Att du blir tjock är det minsta problemet. Det stora är alla sjukdomar. Sockerberoende är minst lika farligt som alkoholism, men i stället för skrumplever får du fettlever, säger Fredrik Paulún, som skrivit boken "50 genvägar till ett sockerfritt liv".

Behöver du hjälp? Testa vår smarta hälsoapp

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Enklast att börja med är...”

Frågan är om det är värt risken, när det enda vi får är tomma kalorier. Socker ger oss nämligen ingen näring alls, men gör oss mätta så att vi inte orkar äta riktig mat. Går det för långt kan vi drabbas av näringsbrist. Världshälsoorganisationen, WHO, ser det så allvarligt att de gått ut med en rekommendation om att vi ska äta högst 10 energiprocent socker.

Så hur gör vi för att slippa det vita fördärvet?

– Enklast är att börja med en sockerfri vecka. Då bör ett onormalt stort sockersug återställas till normal nivå och vi får betydligt lättare att säga nej till sötsaker, menar Fredrik Paulún som själv provat.

En ond sockercirkel

När vi stoppar i oss sött lite då och då svarar kroppen med att öka produktionen av hungerhormonet ghrelin. Ett hormon som retar hjärnans belöningscentrum och gör att vi blir sugna på saker som ger snabb tillfredsställelse: Alkohol, droger eller ”något gott”. Det där sista innebär ofta något sött, vilket ökar ghrelinnivån och sötsuget ytterligare ...
– Det känner nog många igen efter jul då man stoppat i sig julgodis, chokladaskar och annat gott. Men lösningen är helt enkelt att stå ut. Försök klara dig helt utan sötningsmedel. De må vara kalorifria, men för vissa räcker det med den söta smaken för att hungerhormonet ska triggas.Sockerberoende? Få fler tips på hur du blir av med det

Undvik det "dolda" sockret

Det kan också vara bra att försöka undvika "dolt" socker och därför är det bra att verkligen granska innehållsförteckningarna i affären. Det finns också dolt socker i en hel del snabbmat som inlagd sill, sushi och thaimat. Bra många skulle bli förskräckta om de visste vilka mängder socker som blandas i.
– Dessutom är det lätt att lura sig själv. Väljer du bort en påse kyckling för att den innehåller lite socker eller är noggrann att hitta pålägg utan tillsatt socker, har det inte så stor betydelse om du samtidigt dricker läsk till maten eller tar en kaka till kaffet.

”Se över din vardag”

När du väl har gjort dig kvitt sötsuget är det inte så svårt att ställa om till ett sockerfritt liv.
– Se över din vardag. Bäst effekt ger motion och sömn. Får du tillräckligt kommer du sannolikt inte ens tänka på sött. Än mindre känna något behov av det, så fokusera på de verkliga sockerfällorna och ät regelbundet. Det är mitt råd. Det kommer få dig att må bättre såväl fysiskt som psykiskt.

Få fler tips på hur du ska äta för att må bra – bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här