Getty Images. Fet fisk är ett exempel på mat som kan stärka ditt immunförsvar. Det skyddar bland annat kroppen mot bakterier och virus.

Så kan du stärka ditt immunförsvar – genom kosten

Se till helheten – inte specifika livsmedel. Det menar Josefine Jonasson, Leg. dietist på Wellobe, är nyckeln för att stärka immunförsvaret med hjälp av hur du äter. Här är hennes sju bästa tips för att lyckas.

Få fler tips om hur du ska äta
Att ha ett bra immunförsvar är inte detsamma som att man är immun, även om det kan låta så. Däremot håller man sig lättare frisk om man har ett starkt immunförsvar. Det behöver inte vara konstigare än att äta varierat, dricka vanligt vatten, promenera i friska luften och sova ordentligt. Så lätt i teorin men i praktiken kan man behöva en liten plan för att få ihop alla delarna.

7 konkreta tips

När det gäller maten finns det några livsmedel som är extra bra men återigen så handlar det om helheten. Här är mina sju tips.
1 .Ät varierat. Det finns inte några mirakellivsmedel som är bra för allt men genom att äta varierat ökar man sannolikheten att få i sig det man behöver, så länge man gör bra val.
2. Ät tillräckligt. För lite mat ger helt enkelt för lite näring.
3. Ös på med grönsaker, rotfrukter och frukt. Fullt av vitaminer, mineraler och fibrer.
4. Ät färgglatt. Ju mer färg, desto mer näring.
5. Ät fet fisk. Innehåller gott om D-vitamin och omättade fetter.
6. Drick tillräckligt med vatten.
7. Välj fibrer och fullkorn. Det mår både din tarm och dina tänder bra av. 
Vill du ha mer tips på hur du ska äta – som medlem?

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
    Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg