Getty Images/Magnus Liam Karlsson. Bara för att du äter näringsrik mat kan du inte äta hur mycket som helst.

Kalorimängd eller näringsinnehåll – vad är viktigast?

Om man måste välja, vad är då viktigast att satsa på, är det näringen eller är det kalorierna? Svaret på det beror helt och hållet på vad syftet är, skriver Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe.

Få fler tips och råd – som medlem
Är syftet att gå ner i vikt går det inte att komma ifrån att kalorimängden är viktig, för att inte tala om nödvändig.
Att äta hälsosamt med fullt av bra fetter, rena proteiner, massor av fullkorn och grönsaker är fantastiskt och det man önskar att alla ville, orkade och hade möjlighet att göra.

Inte omöjligt att överäta energisnål mat

Äter du för mycket, exempelvis genom att småäta mandlar hela dagen, shotta olivolja och njuta av hummusmackor på danskt rågbröd mellan huvudmåltiderna, spelar det mindre roll att du har ätit hälsosamt. Du går sannolikt upp i vikt, eller åtminstone inte ner, i alla fall. Såvida du inte har ett väldigt stort energibehov. Detta alltså trots att du ger sig själv superfin och hälsosam mat.
Visst, det är svårare att överäta om du äter energisnål mat, men det är långt ifrån omöjligt.
Kolla om du kan nå din målvikt – med vår metod

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Kost utan näring kan göra att vi äter mer

Å andra sidan, om man väljer att bara titta på kalorierna för att komma närmare en hållbar metod kan man bli rejält överraskad.
Vi tittar närmare på en vanlig macka och börjar med att fokusera på brödet.
I tron att det kompakta danska fullkornsbrödet är energisnålt upptäcker vi att en rejäl skiva av det ligger på 115 kcal. Jämfört med en skiva formfranska på 49 kcal känns det nästan som ett hån. Självklart väljer vi den energisnåla formfranskan om målet är att gå ner i vikt. Eller?
Ja, om vi bara tittar på kalorierna låter det som det självklara valet men så enkelt är det sällan. Rågbrödet som tar en stund att tugga i sig må vara mer energirikt men ger i gengäld en markant större mättnad. Kanske nöjer vi oss med en grov macka medan den vita kräver fler för att vi ska bli mätta.
Så fungerar Viktklubb

Ju mindre du äter, desto noggrannare ska du vara

Går vi ännu ett steg och väljer rökt kalkon och philadelphiaost på det grova brödet och ost och bregott på det ljusa har vi faktiskt gjort en kalorivinst trots den stora skillnaden på själva brödet.
I slutändan är det det totala energiinnehållet som räknas om målet är viktnedgång. Att strunta i näringsinnehållet är dock att göra sig själv en otjänst. För att hålla sig frisk och för att få i sig all den näring man behöver är det viktigt att det man äter är bra. Ju mindre du äter, desto större betydelse har det.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här