Är du ofta sjuk? Det kan bero på din vikt.

Övervikt kan försämra ditt immunförsvar

Det är förkylnings- och influensatider. Men varför tycks vissa människor ha sämre immunförsvar än andra? Är DIN kropp redo att slåss mot virus och bakterier? Vi på Wellobe reder ut.

Håll dig friskare och starkare – med våra verktyg

Idag är 52 procent av Sveriges befolkning överviktig eller fet. 58 procent består av män och 46 procent kvinnor (1). Att fetma kan kopplas till en ökad risk för att bli allvarligt sjuk vid olika infektionssjukdomar som exempelvis influensa är allmänt känt inom läkarvärlden sedan länge. Övervikt och fetma har också varit starka riskfaktorer för covid-19. Även män som har haft ett högt BMI i övre tonåren har löpt en ökad risk för covid-19 senare i livet (2).

Nedan följer fler möjliga orsaker till varför du kan ha ett försämrat immunförsvar.

JUST NU: 50% rabatt

Stor studie av immunförsvaret

En omfattande studie i systemimmunologi har analyserat gener och immunceller (vita blodkroppar) hos tusen friska fransmän och jämfört parametrar som kön, ålder, livsstil och sjukdomshistoria. Mer eller mindre alla delar av immunsystemet har undersökts och mynnat i en rad olika hypoteser om orsaken bakom olika sjukdomar.
– Att använda big data för att förstå ett så pass komplext system som immunförsvaret är något av en ”game changer”, säger Jacob Bergstedt, bioinformatiker och doktorand i reglerteknik vid Lunds universitet i en intervju på hemsidan (3).

5 saker som kan påverka ditt immunförsvar

I studien har man identifierat fyra faktorer som kan ha en kraftig effekt på immunförsvaret samt ett antal genetiska mutationer som har en lokal, men fortfarande stark påverkan:

1. Kön
Kvinnors och mäns immunsystem skiljer sig lite åt. Kvinnor har till exempel en ökad risk för autoimmuna sjukdomar som reumatism. De har dessutom fler så kallade MAIT-celler, som sägs orsaka autoimmuna sjukdomar.

2. Ålder
Immunförsvaret förändras med åldern. Studien visar dock en större förändringen än man tidigare trott. Många delar av immunsystemet som man tidigare inte har vetat mycket om tycks nu minska med stigande ålder, vilket skulle kunna förklara varför äldre oftare blir sjuka.

3. CMV-virus (eller Cytomegalovirus)
Detta herpesvirus drabbar alla förr eller senare, ofta utan att märkas. Studien visar nu att det kan påverka immunförsvaret avsevärt då en typ av vit blodkropp som kan bekämpa detta virus, ökar kraftigt. I snitt har en person som har haft CMV-viruset tolv gånger fler sådana blodkroppar, varför hen alltså också har ett ökat skydd mot influensa.

4. Rökning
Tidigare forskning har kopplat rökning till en ökad infektionsrisk och nu ger den aktuella studien en möjlig förklaring till varför. Rökare har nämligen fler så kallade regulatoriska T-celler (eller Treg-celler), som hämmar immunförsvaret.

5. Mutationer
Genetiska förändringar är en del av människans utveckling. Av de 6 miljoner mutationer som studien har undersökt, tycks 15 kunna ha en stor påverkan på immunsystemet men på lokal nivå. En mutation påverkade en typ av vita blodkroppar, som tidigare förknippats med ökad risk för autoimmuna sjukdomar.

Nedan följer 8 tips och råd på hur du kan stärka ditt immunförsvar.

1. Gå ner lite i vikt

Övervikt kan som redan nämnts, göra kroppen extra mottaglig för infektioner. Övervikt leder alltså till ett försämrat immunförsvar, så är det så att du har ett lite för högt BMI eller för stort midjemått kan en god idé vara att försöka gå ner i vikt. Inför lite nya goda vanor, så ökar chansen att du håller dig friskare och starkare.

Vad har du i BMI? Testa ditt BMI här

2. Minska på fettet i maten

En överkonsumtion av fett (”dåligt” sådant) kan också göra att dina immunförsvarsceller blir slöare och mer ineffektiva. Var därför snäll mot kroppen och satsa på ”bra” fett. Vanligtvis brukar man göra följande uppdelning:

  • Mättat fett
  • Omättat fett (enkelomättat fett + fleromättat fett)
  • Transfett

De flesta skulle må bra av att minska på det mättade fettet som finns i till exempel mjölk, fil, creme fraiche, smör och ost, för att istället äta mer omättat fett som finns i exempelvis fisk, rapsolja, olivolja och nötter.

Läs också: Vilket fett ska man äta?

3. Ät vitaminer

– Tänk på att ju mindre kalorier du äter, desto viktigare är det vad du äter för att få i dig all den näring din kropp behöver, säger Josefine Jonasson, dietist på Wellobe. Naturliga vitaminer är alltid bäst, så boosta din kropp med frukt och grönt. Det kommer att gör under för ditt immunförsvar. Så hur mycket frukt och grönsaker ska man äta per dag för att hålla sig frisk och stark? Livsmedelsverkets rekommendation är ”fem knytnävsttora portioner” om dagen eller 500 gram för vuxna.

4. Stressa mindre

Försök att inte stressa för mycket. När du stressar utsöndras hormonet kortisol som dessvärre kan motverka viktnedgång. Prioritera därför egentid och lägg in små andningspauser i vardagen där du kan göra någonting som du verkligen njuter av. Oavsett om det bara är att tappa upp ett bad, läsa en bok, slökolla på en serie, träffa familj och släktingar eller ta en lång, skön promenad med en fin vän.

Sjuk ofta? Få hjälp med din hälsa

5. Motionera regelbundet

– Studier visar att regelbunden träning stärker immunförsvaret och minskar sjukdagarna. Så oavsett om du gillar att ta långa promenader, springa i skogen eller gå på gym – så fortsätt med det, säger Shirin Rågby Djavidi, träningsexpert på Wellobe.

Om man redan är sjuk då? Läs: Så här ska du äta och träna vid sjukdom

6. Drick vatten

Vatten hjälper till att rena kroppen och göra sig av med bakterier och slaggprodukter. En rekommendation är att dricka en till en och en halv liter (cirka åtta glas) vatten per dag, för att hjälpa kroppen att hålla bakterierna borta.

7. Prioritera sömnen

En vuxen person bör försöka få sju till åtta timmars sömn per natt. Men, det är väldigt individuellt. En del personer tycker att fem är tillräckligt. Andra behöver så mycket som tio timmar.
– Sömn är faktiskt den allra bästa medicinen. Det hjälper kroppen att hjälpa sig själv och återhämta sig. Och se som sagt till att röra på dig om dagarna, så sover du ännu bättre, säger Shirin Rågby Djavidi.

Läs även: Så sover du dig ner i vikt

8. Sluta med nikotin

Röker eller snusar du? Det försämrar ditt immunförsvar avsevärt – och gör dessutom att du lättare gå upp i vikt.
Rökning är generellt farligare än snusning, men nya studier visar att snusare en dosa per dag eller mer har en 70 procent ökad risk att dessutom utveckla typ 2-diabetes – vilket är samma riskökning för någon som röker ett paket cigaretter per dag.

Läs även

Så fungerar Wellobe

Om Wellobe’s mobilapp

Omdömen om Wellobe

Källor

1. Folkhälsomyndigheten. Övervikt och fetma (220323) https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/tolkad-rapportering/folkhalsans-utveckling/resultat/halsa/overvikt-och-fetma/ (hämtad 221019)

2. Göteborgs universitet. Övervikt i tonåren ökade risken för svår covid-19 (220223) https://www.forskning.se/2022/02/23/overvikt-i-tonaren-okade-risken-for-svar-covid-19/ (hämtad 221019)

3. Lindgärde Kristina. Detta påverkar vårt immunförsvar allra mest (180301) https://www.lu.se/artikel/detta-paverkar-vart-immunforsvar-allra-mest (hämtad 221019)

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här