Tips på bra mat om man vill gå ner i vikt.

Bra mat när man vill gå ner i vikt?

Vilken mat ska man äta för att gå ner i vikt? Och vilken mat ger en fräschare kropp – innifrån och ut? Wellobes dietist reder ut vad som är bra och dålig mat.

Nå din målvikt – med våra verktyg

Mat med få kalorier

– Mat som ger volym utan ge för mycket kalorier är väldigt bra att satsa på om du vill gå ner i vikt, eftersom det håller dig mätt längre. Sådana exempel kan vara fiberrik mat som grönsaker och rotfrukter. Och välj alltid grovt bröd framför vitt. Du behöver däremot inte nödvändigtvis välja lättprodukter. Allt handlar om mängder, säger Josefine Jonasson.

Josefine Jonasson, dietist på Wellobe, tipsar om bra mat.

Mat som ger energi

– Det må låta präktigt men att äta allsidigt är bra. Försök ät kolhydrater, fetter och proteiner, men välj bra alternativ och kvalitet.

Mat med bra kolhydrater, fetter och proteiner

– Kolhydrater av bra kvalitet som quinoa, fullkornsbröd med hela kärnor, rotfrukter, grönsaker och baljväxter (linser, ärtor och bönor) är alltid bra att satsa på om du vill gå ner i vikt. Även bra fetter som olja, nötter, avokado och fet fisk samt rena proteiner i kyckling, fisk, kött, fågel och ägg är bra.

JUST NU: 50% rabatt

Mat som gör dig fräsch på insidan

– Återigen, tänk allsidighet. Skippa vitt bröd, vit pasta och jasminris till förmån för grövre alternativ mer frukt och grönt. Drick ordentligt med vatten och rör på dig.

Mat att undvika – om man vill gå ner i vikt

– Var försiktig med alltför mycket charkuterier, feta ostar och såser. Att äta regelbundet är också positivt för att hålla blodsockret jämnt så att du undviker att bli jättehungrig mellan måltiderna. Och byt ut söta drycker för att inte dricka onödiga kalorier.

Det här får du som medlem i Wellobe

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Kaloritabell med 100 vanliga livsmedel

Kaloritabell: Frukt

Kaloritabell: Grönsaker

Kaloritabell: Spannmål och fullkorn

Kaloritabell: Nötter och baljväxter

Kaloritabell: Kött och fågel

Kaloritabell: Fisk och skaldjur

Kaloritabell: Dryck

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här