Colurbox

Om skillnaden på läsk och lightläsk

Många väljer lightprodukter för att de tror att de är bättre. Men hur mycket nyttigare är de egentligen? Anna Hägg, dietist, förklarar.

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

Lätt, light eller vanligt? Vad ska man välja? Vilket är egentligen det bästa alternativet?
Svaret är att det inte finns något enkelt svar, menar Anna Hägg, dietist på Wellobe:
– Lightprodukter kan vara väldigt olika, så det viktigaste att ta ställning till är om produkten i sig är hälsosam. När det gäller läsk är det ju något som aldrig bör ses som någonting nyttigt utan något som man dricker enbart för smakens skull. Men dra inte alla lätt- och lightprodukter över en kam. Vissa lättprodukter är hälsosamma och bör ingå i kosten, som till exempel lättmjölk. Lättmjölk är mjölk med mindre fett i och innehåller många viktiga näringsämnen som protein, kalcium, B-vitamin och D-vitamin. Lightläsk däremot, är bara läsk utan socker, vilket visserligen kan vara gott men är något som kroppen inte alls behöver.

Bli medlem från 179 kr/månad

”Hoppa definitivt över den vanliga läsken”

Medan vanlig läsk är sötad med socker som ger kalorier, får lightvarianterna sin söta smak från kalorifria sötningsmedel. Ska du minska ditt kaloriintag är Anna Häggs rekommendation alltså definitivt att hoppa över den vanliga läsken.
– Samtidigt ska man minnas att all läsk – oavsett om den är vanlig eller light – saknar näring. Läsk ska man därför alltid se som någonting extra och ingenting som man ska dricka till vardags. Sötningsmedlen i lightversionerna är i sig inte farliga, men dryckerna är onödiga. Både vanlig läsk och lightläsk innehåller nämligen även olika syrliga ämnen som kan skada tändernas emalj om man dricker det ofta.
Få fler tips på hur du ska äta och dricka – för att gå ner i vikt

Lightläsk så gott som kalorifri

Så vad är det egentligen för skillnad på socker och sötningsmedel?
– Vanligt socker är en kolhydrat som höjer blodsockret och tillför kalorier. Sockret bryts ner i tarmen, transporteras ut i blodet och blodsockret höjs, innan sockret sedan tas upp i cellerna, förklarar Anna Hägg.
– Sötningsmedel finns det flera olika typer av. De vanligaste i just läsk är dock så kallade aspartam och stevioglykosider. De första framställs på syntetisk väg, medan de andra utvinns ur växten Stevia. Dessa sötningsmedel är mycket sötare än vanligt socker och räcker därför i små mängder för att ge söt smak. Lightläsk kan därmed sägas vara så gott som kalorifri.

Försök vänja dig av vid den söta smaken

Anna Häggs främsta råd är sammanfattningsvis att välja sina tillfällen och att samtidigt även försöka minska den totala mängden, både vad gäller vanlig läsk och lightläsk.
– Särskilt om du försöker gå ner i vikt, för då har du inte så mycket utrymme för extra kalorier från vanlig läsk. Men välj helst vanligt vatten, om du kan. Ju tidigare du vänjer dig vid att det inte smakar sött när du dricker, desto bättre.

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg