Colorbox

Testa dig själv: Dricker du för mycket alkohol?

Många kör after work varje vecka. Men försöker du samtidigt gå ner i vikt kan det vara en dålig idé. Testa din nivå här.

Kanske har du varit begravd i jobb och stress hela veckan? När den väl är slut är det i så fall inte konstigt om du vill släppa på ventilerna lite. För många innebär det både att äta gott, umgås med nära och kära – och kanske dricka en del alkohol till det. Men en öl leder lätt till två. Två lätt till tre och tre till fyra... Och om du ändå vaknar bakis på lördagen utan något särskilt planerat skadar det kanske inte att ta ett glas vin eller två framför tv:n på kvällen. Eller...?

– Alkohol påverkar alla på olika sätt och därför är det bra att vara uppmärksam på hur man dricker. Dels eftersom alkohol kan bli ett problem när man inte längre kan kontrollera den. Dels eftersom det av rena hälsoskäl kan vara bra att planera hur man ska dricka så att man håller sig kvar på vägen mot sina hälsomål, säger Klara Edlund, psykolog på Wellobe.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Dricker du för mycket? Testa här

Besvara frågorna nedan med "ja" eller "nej". Och gör det ärligt, testet och de efterföljande resultaten är enbart till för din egen skull.

Dricker du alkohol 4 gånger i veckan eller mer?

Dricker du mer än 6 glas (= 33 cl starköl, 15 cl vin, 4 cl sprit) vid samma tillfälle?

Har du druckit och känt att du inte kunnat sluta?

Har du missat att göra något som du borde ha gjort för att du drack?

Har någon i din närhet oroat sig för ditt drickande?

Källa: AUDIT

Har du svarat ja på merparten av frågorna ovan kan det vara bra att stanna upp ett slag.
Fråga dig själv om du upplever några problem i relation till ditt drickande? Och om du tror att ditt drickande påverkar din långsiktiga hälsa och vikt?

– Känner du dig orolig över dina dryckesvanor bör nästa steg vara att söka hjälp på exempelvis närmsta vårdcentral. Där finns ofta personal med särskild kunskap om just alkohol och hälsa. Boka en tid, även om du känner att ämnet kan vara svårt att prata om. Våga helt enkelt välja dig själv och din hälsa i första hand, säger Klara Edlund.

Oavsett när och hur du dricker – gör en god planering som stämmer överens med dina mål. Alkohol påverkar alla – så drick med måtta och kontroll. Det ångrar man sällan efteråt.

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här