Getty images. Några smarta matbyten kan räcka för att sätt fart på viktnedgången.

Smarta matbyten – för att gå ner i vikt

Nej, du måste inte vända upp och ner på tillvaron för att börja äta bättre.
Det kan räcka med att göra några smarta matbyten.
Kolla in vår dietists smarta checklista på livsmedel att byta ut.

Få mer tips på hur du ska nå dina mål
En vanlig missuppfattning är att man behöver vända upp och ner på tillvaron för att lägga om sin kost och införliva nya goda vanor. Fel, det kan räcka med att göra några enkla smarta matbyten för att se effekt på vågen eller midjemåttet. Ibland kan inspirationen till att laga nya och hälsosamma recept dessutom tryta. Då kan det vara bra att ha en enkel checklista på hur du med väldigt enkla medel kan göra dina favoriträtter lite smalare och nyttigare.
– Genom att byta ut en eller två ingredienser från din vanliga vardagsmat kan du enkelt skapa bättre alternativ utan att förändra alla dina vardagsrutiner på en och samma gång, säger Josefine Jonasson. Nedan finner du ett par exempel, men möjligheterna är oändliga.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

Josefines smarta matbyten

Ljusa frallor > Danskt rågbröd eller knäckebröd.
Ost som pålägg > Kalkon- eller kycklingpålägg.
Ost i mat > Keso.
Vitt ris > Råris, fullkornsris eller matvete, mathavre eller matkort. Gärna blandat med svarta belugalinser som du lägger i när det är 15-20 min kvar av koktiden.
Vit pasta > Fullkornspasta eller ännu hellre bönpasta som ger mer mättnad.
Potatismos med smör och grädde > Rotmos eller mos av andra rotfrukter, eller potatismos med lättmjölk. Allra bäst är dock att pressa potatisen.
Köttfärs > Kycklingfärs.
Köttfärs i taco > Kycklingfilé.
Tacoskal/tacobröd > Salladsblad eller kålblad.
Falukorv med låg kötthalt och hög fetthalt > Se till att hitta en korv med det omvända, alltså hög kötthalt och låg fetthalt. Testa gärna kycklingkorv.
Färdiga köttbullar > Gör egna istället, det är både godare och nyttigare...!
Hamburgare > Gör egna biffar, ta bara underdelen av brödet och strunta i pommes och dressing.
Korv med bröd och ketchup > Kycklingfilé i salladsblad med tomater.
Gräddsås > Kall yoghurtsås, tomatsås, eller sås på mjölk istället för grädde.
Lingonsylt > Färska eller frusna lingon, då får du syrligheten men slipper sockret.
Läs även "Smarta matbyten som gör skillnad"

Det här får du som medlem

* En individuell kostplan

* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut

* En bank med tusentals kaloriberäknade recept

* Träningsprogram och filmer

* Dina framsteg i grafer och tabeller

* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter

* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
* Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"

Varmt välkommen till oss!
Nå din målvikt med vår metod

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här