Getty images. Med dietistens enkla knep kan du testa om du behöver dricka mer vatten.

Så mycket vatten bör du dricka

Hur mycket vatten man ska dricka råder det delade meningar om. Och egentligen är det svårt att säga, eftersom det beror på många olika saker. Här reder dietisten Josefine Jonasson ut frågan.

Nå din målvikt – med våra smarta verktyg
”Vatten, vatten, bara vanligt vatten”. Så enkelt är det faktiskt. I de allra flesta fall är vanligt vatten den absolut bästa törstsläckaren. Exakt hur mycket du ska dricka är dock svårare att säga eftersom det beror på så många olika saker:
– Är det varmt, har du feber eller svettas mycket om du tränar behöver du till exempel dricka mer för att behålla vätskebalansen, förklarar Josefine Jonasson.

Drick – innan du blir törstig

Att dricka när du helt enkelt är törstig låter annars logiskt, men faktum är att det faktiskt är i senaste laget. När du är törstig är risken nämligen stor att du redan har fått lite huvudvärk. Kanske har även prestationen försämrats, framförallt om du håller på med någon form av fysisk aktivitet.
– En annan anledning till att dricka innan törsten egentligen har kommit är att det är lätt att blanda ihop hunger och törst. Då är det lätt att äta något extra när du kanske egentligen hade varit nöjd med ett glas vatten eller två. Det bästa är helt enkelt att alltid försöka ligga steget före.
Få fler tips och råd – som medlem

JUST NU: En månad på köpet!

"Lagom" är alltid bäst

Vill du ändå ha en fingervisning är 1,5 liter vatten om dagen lagom för de flesta. Men att gå runt med en vattenflaska som accessoar och sippa lite mest hela tiden är inte heller nödvändigt. Det är inte jättestor risk att dricka för mycket, men man behöver inte överdriva på något håll. ”Lagom” är trots allt bäst i de flesta lägen.
– Har du däremot svårt att komma ihåg att dricka kan ett tips vara att fylla tre halvlitersflaskor med vatten på morgonen och sprida ut dem över dagen. Att halsa alla flaskor på en gång på kvällen om du inte har fått i dig dagens ranson är dock ingen bra idé… Satsa i så fall hellre på att göra ett nytt försök nästa dag.

Så testar du om du vätskebrist

Ett enkelt ”husmorsknep” är att helt enkelt studera ditt urin.
Klar, ljusgul färg = En god vätskebalans
Mörk, koncentrerad färg = Sannolikt i behov av lite mer vatten

Få mer hjälp – som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här