Är det farligt att dricka för mycket vatten?

Svaret är förstås inte entydigt. Att dricka vatten är bra, men för mycket kan samtidigt vara direkt skadligt, enligt dietisten. Läs mer om varför.

I dag finns många olika rekommendationer på hur mycket vatten en vuxen person bör dricka varje dag. Men enligt Anna Hägg, dietist på Wellobe, är det där i själva verket väldigt olika. Hur mycket var och en bör dricka varierar exempelvis beroende på hur varmt det är, vad man har ätit, om man har tränat hårt eller om man har feber.

– Dricker du för lite vatten blir du lätt trött, får ont i huvudet och känner dig yr. Det drabbar ofta äldre och sjuka människor, eftersom de inte har samma förmåga att känna törst. I de allra flesta vardagliga situationer är det dock bäst att förlita sig på sin törst, snarare än på en viss mängd – även om en bra riktlinje kan vara att dricka mellan en till två liter per dygn. Drick annars i regel bara om du är törstig och låt bli om du inte är det. Mer vätska än så behöver inte din kropp, säger Anna Hägg.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

”Kan utvecklas till ett allvarligt tillstånd”

Dricker du tvärtom för mycket vatten är läget nämligen lite allvarligare. Det första som händer är att de måste springa på toaletten i tid och otid. Det är visserligen inte farligt, men onödigt och besvärligt. I nästa steg kan salterna i blodet däremot späs ut.

– Normalt kan kroppen reglera balansen mellan vätska och salt, men tillförs då alldeles för mycket vätska rubbas den balansen. Och det kan utvecklas till ett allvarligt tillstånd.
När börjar det bli "farligt"?

– Att snabbt dricka litervis med vatten på väldigt kort tid även om man inte är törstig är inte alls bra. En frisk person tål många liter vätska, men över tio liter på ett dygn är knappast hälsosamt. Gravida eller nyförlösta kvinnor ska vara extra försiktiga. Det finns även vissa sjukdomstillstånd där vätskeintaget behöver begränsas.
Få mer tips och råd på hur du ska dricka och äta för att må bra – regelbundet

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här