Konsten att unna sig lagom

Självklart får man unna sig onyttigheter då och då trots att man har valt ett hälsosamt liv. Men hur strikt ska man vara? Konsten att unna sig lagom är inte den lättaste. Så här ser Klara Edlund, leg. psykolog och tidigare motivationscoach på Wellobe, på saken.

Vill du ha mer tips, råd och coaching från våra experter? Bli medlem >>HÄR<<
Enligt Klara Edlund är det bra att ha regler, medan förbud däremot – det är bara dumt.
– Att ha flexibla regler kring sötsaker och "onyttigheter" kan vara klurigt och svårt. Det är en utmaning för många, inte bara här på Wellobe. Det trixiga med regler kring mat och ätande är att hitta flexibilitet kring planeringen. Å ena sidan behöver man ha en ganska noggrann planering för vad och hur man skall äta, å andra sidan behöver man vara uppmärksam på att man inte förbjuder sig själv att äta något. Har man strikta regler kring ätande, är mitt förslag att man försöker "lätta upp" reglerna lite grann. Bestäm dig för i vilka sammanhang du skall äta sötsaker och "onyttigheter" – gärna tillsammans med andra så att du inte riskerar att äta för mycket. Bestäm ungefärlig mängd – inte exakt på grammet.

Ät sötsaker - när du är mätt

När är det då bäst att äta onyttigheter som tex kakor, chips och godis? Och är det bra att planera in ett träningspass före eller efter dagen man äter, som kompensation?
– Ett bra knep är att bestämma sig för i vilka sammanhang man skall äta sötsaker och "onyttigheter". Det till exempel bra att äta tillsammans med andra så att du inte riskerar att äta för mycket. Bestäm ungefärlig mängd – inte exakt på grammet. En annan viktig riktlinje är att alltid äta sötsaker när du är mätt, det vill säga efter måltid. Det hjälper dig att bli nöjd efter den mängd du bestämt dig för att äta. Vissa använder träning som kompensation för vad de ätit, men det är väldigt viktigt att man inte planerar och tränar på basis av vad du ätit. Planera istället träningen utifrån dina mål och ditt mående, likaså med kosten. Njut av sötsaker när du planerat för dem och fortsätt prioritera din hälsa med hjälp av din kost och din träning.

Vill du ha hjälp med att gå ner i vikt? Bli medlem här

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här