Colourbox

”Vad ska jag äta på kvällen om jag vill hålla koll på vikten?”

Många blir lite småsugna framåt kvällen.
Då är det lätt att öppna kylskåpet och helt enkelt ta vad som finns.
Här är dietistens tips på hur du kommer ur det där.

Kom i form med våra verktyg
Hej Josefine,
som så många andra blir jag alltid lite småsugen på kvällen. Ibland är jag faktiskt nästan hungrig igen precis innan jag ska gå och lägga mig. Har dock hört att det inte är bra att äta för mastigt så sent och att "det sätter sig direkt runt midjan". Samtidigt hatar jag verkligen att gå och lägga mig hungrig och då slutar det oftast med att jag går upp och äter någonting till slut ändå. Nu är jag extra orolig för hur jag ska göra eftersom jag kommer att börja jobba nattskift i vår. Har du något bra tips?
//Hälsningar Carro

Kom i form med våra verktyg
Josefine Jonasson, Leg. Dietist:
Hej Carro och tack för ditt mail,
du har helt rätt! Jag skulle inte rekommendera att du äter alltför tung mat på natten. Och även om du jobbar då och kanske sover större delen av dagen bör du ändå äta dina måltider på dagtid. Jag skulle rekommendera dig att förlägga dina måltider så här:

Frukost – Innan du går och lägger dig på morgonen.
Lunch – När du vaknar.
Middag – Lite senare på eftermiddagen/tidiga kvällen (beroende på hur länge du sover och när du har ätit din lunch).
På natten bör du generellt sett annars försöka äta lättare mat, som soppor, omeletter, någon smörgås eller keso med lite frukt eller bär. Var även försiktig med att dricka för mycket på morgonen, så att inte din sömn störs. Har du ett fysiskt tungt jobb kan du behöva äta lite mer på natten för att orka och har du ett jobb som inte kräver så mycket rent fysiskt kan det räcka med något lättare.
Lägger du dessutom in allt du äter i din loggbok på Wellobe får du lättare koll och kan därmed också prova vad som funkar bäst för dig och inte. Hoppas det kan hjälpa dig!

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här