Colourbox

Lista: 7 orsaker att äta äpple

De är inte bara söta, fina och smidiga att ha med sig.
Äpplen har även en mängd olika hälsofördelar.
Här har vi listat 7 av dem.

Vill du ha hjälp att gå ner i vikt? Kolla här

”Ett äpple om dagen håller läkaren borta från magen”, heter det ju. Så frossa med gott samvete i allt från Astrakan till Ingrid Marie. Att regelbundet äta äpplen kan göra dig både piggare och friskare, enligt Huffington Post. Äpplen sägs nämligen kunna…

1)… sänka ditt kolesterol

Ett medelstort äpple innehåller runt 400 gram kostfibrer, det vill säga kolhydrater som inte bryts ner vid matsmältningen utan som når tjocktarmen opåverkade. Fibrerna kan därför inte användas som energikälla, däremot förkortar de den tid maten behöver för att passera tarmarna. Kolhydraten Pektin i äpplen, sägs dessutom kunna blockera och sänka mängden ”dåligt” kolesterol genom att få kroppen att använda det snarare än att lagra det.

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

2) … hålla dig mätt längre

Eftersom fibrerna inte kan brytas ner i kroppen och i princip bara passera tarmarna är ytterligare en fördel att de håller dig mätt längre – utan att du behöver stoppa i dig massa onödiga kalorier. Alla råvaror och livsmedel med minst 3 gram fiber brukar därför räknas som bra näringskällor. Och ett bra mål är att försöka få i sig 25 till 40 gram per dag.

3) … motverka övervikt

Vissa studier hävdar att den syra som finns i äppelskal kan sänka risken för övervikt. Detta eftersom den sägs öka både kaloriförbränningen och muskelmassan.

4) … underlätta andningen

Endast ett intag på minst fem äpplen i veckan (vilket är mindre än ett om dagen) har visat sig kunna förbättra lungornas funktion, enligt Health Magazine. Mest troligt tack vare det naturliga färgämnet Quercetin, som förutom äpplen även finns i exempelvis vindruvor.

5) … vara bra vid förkylning

Även om de inte kan jämföras med apelsiner anses äpplen vara en naturlig källa till C-vitamin, med över 8 milligram per medelstor frukt. Och det i sin tur, utgör ungefär 14 procent av det rekommenderade dagsintaget.

6) … minska risken för diabetes

År 2012 publicerades en studie i American Journal of Clinical Nutrition som visade att äpplen, precis som päron och blåbär, kunde sänka risken för typ-2-diabetes. Detta tack vare en viss grupp antioxidanter som ger den röda, lila och blå färgen i frukter och grönsaker.

7) … boosta ditt intellekt

Enligt hälsosajten Good housekeeping har äpplen även visat sig kunna öka produktionen av signalsubstansen acetylkolin, som finns i nerver och muskler. Och det skulle i sin tur kunna förbättra minnet samt minska risken för Alzheimers.
Källa: Huffington Post, Hälsosidorna, Wikipedia

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här