Getty Images

Hur många kalorier ska man äta per dag?

För att gå ner i vikt behöver man göra av med mer kalorier än vad man stoppar i sig. Men hur vet man egentligen hur mycket man ska äta per dag och hur många kalorier man bränner per dag?
Här får du svaret.

Starta ditt medlemskap i Wellobe här

För att gå ner i vikt krävs det att man gör av med fler kalorier än man sätter i sig. För att gå ner 1 kilo i veckan behöver man ligga på ett underskott på 7000 kcal.

Men hur vet man egentligen hur mycket kalorier man förbränner? Och hur kan du hålla koll på hur mycket underskott du ligger på?

Nå din drömvikt med oss!

Så mycket kalorier kan man äta varje dag

Hur mycket kalorier just din kropp behöver och förbränner varje dag beror främst på tre olika faktorer.

  • Hur mycket energi din kropp gör av med i vila, det vill säga ditt basala energibehov.
  • Hur mycket energi som behövs för att bryta ner maten.
  • Hur mycket du rör på dig, det vill säga din nivå av fysisk aktivitet.

Man kan inte säga exakt hur mycket en enskild person förbränner men det finns generella riktlinjer som fungerar för de flesta. Dessa baseras på kön, ålder och ens nivå av fysisk aktivitet.

För en kvinna i åldern 31-60 med en låg aktivitetsnivå ligger det rekommenderade energiintaget på 1800 kcal om dagen för en kvinna i samma ålder som har en hög nivå av fysisk aktivitet så är det rekommenderade intaget 2400 kcal. För en man i samma ålder och med låg aktivitetsnivå ligger det rekommenderade energiintaget på 2300 kcal och för en man i samma ålder som har en hög nivå av fysisk aktivitet är det rekommenderade energiintaget 3000 kcal per dag.

Se rekommendationer för alla åldrar i fakrarutan längst ned i artikeln.

Många äter mer

Många som är överviktiga ligger på betydligt högre energiintag än det rekommenderade, framförallt om man äter mycket skräpmat eller mat som innehåller mycket socker, och kan genom att minska intaget till den rekommenderade nivån också gå ner i vikt.

Men det kan vara svårt att själv beräkna hur mycket energi man får i sig och då är det bra att ta hjälp. Wellobe* är en digitaltjänst som hjälper dig att hålla koll på hur mycket kalorier du får i dig varje dag. Wellobe’s metod, som går ut på att minska sitt kaloriintag men fortfarande äta vanlig mat, är en metod som är framtagen tillsammans med överviktsenheten på Karolinska Institutet. Med Wellobe får du en egen matdagbok, en loggbok, där du skriver in allt du äter och får reda på hur mycket kalorier du har kvar att äta.

Du behöver därför inte räkna kalorier själv utan systemet hjälper dig med detta. I tjänsten hittar du näringsinnehåll och kaloriantal på en stor mängd livsmedel och får tusentals recept som är näringsberäknade.

Nå din drömvikt med oss!

Träna mer eller ät smartare

Det finns två sätt att nå ett kaloriunderskott. Antingen så rör man på sig mer eller så äter man mindre (eller smartare). Det mest effektiva är att göra en kombination av dessa. För att kroppen ska må bra bör man aldrig dra ner kaloriintaget för lågt eftersom man då riskerar sin hälsa. Hur mycket man kan dra ner beror både på hur mycket du äter och hur mycket din kropp behöver.

När du är fysiskt aktiv förbrukar du mer energi än när du sitter stilla. I dag finns flera hjälpmedel som till exempel träningsklockor som håller koll på hur mycket energi du förbrukar under ett träningspass.

Fakta: Energibehov för olika åldrar

Kvinnor
18–30 år: 2000 kcal (låg aktivitetsnivå)-2500 kcal (hög aktivitetsnivå)
31–60 år: 1800 kcal-2400 kcal
61–74 år: 1700 kcal-2200 kcal

Män
18–30 år: 2500 kcal-3200 kcal
31–60 år: 2300 kcal-3000 kcal
61–74 år: 2000 kcal-2600 kcal

Källa: Livsmedelsverket

Det här får du som medlem:

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram


Bli medlem här – Starta ditt medlemskap nu!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här