Magnus Liam Karlsson/Unsplash

Ska man äta mer eller mindre för att gå ner i vikt?

Ibland hör man att man ska äta mindre för att gå ner i vikt och ibland att man behöver äta mer. Hur ska man veta vad som stämmer?
Faktum är att båda påståendena är rätt. 

Finessen är att satsa på näringstät mat framför energität och att fokusera på mat som mättar.
Ett annat knep är att se till att man aldrig blir så där tokhungrig att man vill och kan äta som om man saknade stopp.

JUST NU: 50% rabatt

Satsa på protein till varje måltid

Det energigivande näringsämne som mättar bäst ”per kalori” är protein. Det är bland annat därför man ofta pratar om att öka sitt proteinintag när man vill gå ner i vikt. Detta missförstås ibland och effekten blir att man äter väldigt stora mängder protein vilket alltså inte är nödvändigt. Att äta något proteinrikt till varje måltid kan vara ett bra knep för att hålla sig mätt. 

Råris, havre, grovt bröd och andra fullkornsprodukter mättar bättre än motsvarande vita alternativ och är ett bra och viktigt tillskott i jakten på mättnad. 

Grönsaker rika på fiber

Grönsaker och rotfrukter innehåller inga stora mängder just protein men de är å andra sidan rika på fibrer vilket mättar bra och hjälper till att stabilisera blodsockret, samtidigt som de är energisnåla. De ger alltså lite kalorier på stor volym. Som bonus är de fullmatade med vitaminer. 

Det är just här det blir tydligt att ”äta mindre” är en sanning med modifikation. Lösningen är ju den omvända, att man äter mer sett till volymen samtidigt som man får i sig mindre kalorier.

Kombinationen grönsaker, rotfrukter, fullkorn och protein är med andra ord ett framgångskoncept för många som vill sänka sitt energiintag utan att för den sakens skull dra ner på mängden mat

Hitta balansen

Genom att äta mat som mättar och ändå ger volym så att tänderna får jobba och ögat får en full portion, kan man lättare bemästra hungern. 

Att dessutom sprida ut måltiderna under dagen gör att man undviker de där hungerdipparna som vill få en att äta första bästa. 

En del mår bäst av och klarar sig utmärkt på tre huvudmåltider, frukost, lunch och middag, medan andra behöver fylla på med mellanmål däremellan.

Det där behöver man själv hitta en strategi för men ett tips är att äta innan den extrema hungern är ett faktum för att kunna begränsa mängd och typ av mat.

Som vanligt är det inte svart eller vitt, att hitta en balans där både näring, smak och mättnad får utrymme är viktigt för att det ska bli hållbart i längden. 

Följ oss för mer inspo:
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här