Tips på hur du förebygger eller blir kvitt järnbrist.

Lider du av järnbrist?

På hösten är det vanligt att vara tröttare. Men det behöver inte bara bero på vädret – du kan lida av järnbrist. Försöker du gå ner i vikt genom att minska energiintaget är det särskilt viktigt att undvika det.

Håll koll på din hälsa – med våra verktyg

Så, vad är järnbrist? Järn är ett mineralämne som du enbart kan få i dig via kosten. Har du järnbrist har du helt enkelt fått i dig för lite järn och kan känna dig trött och hängig, någonting som kan kännas ännu jobbigare om du försöker gå ner i vikt. När man minskar på energiintaget är det nämligen vanligt att känna sig lite extra trött, innan kroppen har vant sig vid den nya energinivån.

Vad beror järnbrist på?

Det latinska namnet för järnbrist är anemi, vilket också betyder blodbrist. Men blodbrist behöver inte orsakas av just brist på järn i kosten.
– Anemi är dubbelt så vanligt bland kvinnor som bland män, eftersom kvinnor menstrurerar. Därmed gör de av med blod på ett sätt som inte män gör. Men man kan också drabbas av blodbrist och sedermera järnbrist om man har någon form av blödarsjukdom, säger Linné.

JUST NU: 50% rabatt

Därför behöver kroppen järn

Vill du gå ner i vikt genom att minska på ditt energiintag är det särskilt viktigt att välja bra mat med få kalorier men mycket näring. Kroppen behöver nämligen vitaminer och mineraler för att må bra, särskilt om du minskar på ditt energiintag. Just järn är särskilt viktigt, då det hjälper kroppen att bilda hemoglobin i de röda blodkropparna. Hemoglobinet fångar i sin tur upp och transporterar syre, vilket kroppen behöver för att bilda nytt blod, underhålla ämnesomsättningen – och producera ny energi vilket som sagt är särskilt viktigt om du vill gå ner i vikt.
– Drabbas du av järnbrist blir det alltså svårare för kroppen att transportera runt syre i blodet, vilket på sikt leder till att du blir ännu tröttare, säger Yvonne Linné.

Vad är symptomen för järnbrist?

  • Du känner dig trött och orkeslös.
  • Du har svårt att koncentrera dig.
  • Du känner dig yr.
  • Du blir andfådd lättare än förut.
  • Du får hjärtklappning.
  • Du är blek.
  • Du tappar hår.
  • Du har ont i huvudet.

Så motverkar du järnbrist

För att motverka järnbrist ska du satsa på att äta järnrik mat såsom:

  • kött
  • fisk
  • skaldjur
  • blod- och inälvsmat som t ex blodpudding
  • bladgrönsaker som t ex bladspenat
  • fullkornspasta
  • gryn
  • fullkornsbröd

– Kött, fisk, skaldjur och inälvsmat innehåller så kallat ”hemjärn”, som är lättare för kroppen att ta upp. Järnet måste nämligen först omvandlas för att kroppen ska kunna använda det. Men äter du animaliskt järn är det redan gjort, säger Linné.

JUST NU: 50% rabatt

Läs även

Kaloriräkning eller ej?

10 tips – för att äta färre kalorier

Kom igång med Wellobe

Så fungerar Wellobe’s mobilapp

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här