Vilka rätter ska man ta på julbordet om man vill gå ner i vikt? Vi guidar dig.

Så nyttig och onyttig är din julmat

Vilka rätter ska man välja på julbordet om man vill tänka på sin vikt?
Finns det någon julmat man bör ta mer eller mindre av?
Här guidar Wellobes dietist dig rätt.

Få fler tips på hur du håller vikten i jul – som medlem

Julen är kanske den mest ambitiösa högtiden av alla – i alla fall när det kommer till mat och att äta. Men hur är det egentligen, är all julmat verkligen någonting att hänga i julgranen? Och om inte, finns det bättre och sämre alternativ att välja och välja bort, för den som vill gå ner i vikt eller hålla sin vikt?
– Tja, fördelen med julmat är att det finns gott om fina proteinkällor och att det är gående bord, vilket gör att du själv kan välja vad samt hur lite och mycket mat du ska ta. Nackdelen är samtidigt just att det är buffé. För risken är att du, trots alla nyttiga alternativ, frestas av att även ta flite sämre alternativ samt att du helt enkelt tar alldeles för mycket julmat, säger Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe*.

JUST NU: 50% rabatt

4 tips för en nyttig jul

1. Välj så ren mat som möjligt.
Feta såser och röror innehåller en hel del fett och kalorier medan skinka, fårfiol, lax, sill och ägg är fulla av mättande proteiner. Den feta fisken innehåller dessutom bra fetter.

2. Ta av de grönsaker som finns.
Om du själv är med och fixar maten så ta chansen att skapa nya traditioner. Ugnsrostade rotfrukter med senapsdressing är ett perfekt tillbehör. Rödbetssallad kvalar, trots namnet, inte in på någon hälsolista. Det gör däremot brysselkål och grönkål (om man inte dränkt den i grädde). Den största bristen på julbordet är avsaknaden av just grönsaker så låt fantasin flöda.

3. Potatis är både mättande, gott och energisnålt. Hoppa inte över den!

4. Lutfisk kräver en egen rad.
Tillsammans med kokt potatis, vit sås och gröna ärtor hamnar den definitivt högt på bästalistan. Mycket bättre blir det inte, det skulle vara lite mer grönsaker än bara ärtor i så fall.
5. Apelsiner och clementiner är bästa desserten.
Även oskalade nötter är bra. Inte för att du ska äta skalet utan för att knäckandet gör att det tar lite tid att äta. Dessutom skadar det inte med en stunds avkoppling i julstöket. Nötterna innehåller förvisso en hel del fett men det är åtminstone av god kvalitet och bättre än annat julgodis.

Nyttig julmat att äta mer av

  • Ägghalvor – Är ett utmärkt protein, men ta gärna bort majonnäs om sådan finns.
  • Julskinka – Inte överdrivet energirik, om du tar bort fettranden.
  • Kalvsylta – Innehåller relativt få kalorier.
  • Kokt potatis – Ger dig en bra mättnadskänsla.
  • Brysselkål – Är kanske det allra nyttigaste på julbordet!
  • Rödkål – Är oftast kalorisnål, men fettmängden kan variera.
  • Lutfisk – Innehåller bra protein och väldigt lite fett och kalorier.
En skiva julskinka innehåller bara ca 20 kcal.

Julmat att äta med måtta

  • Sill – Innehåller en hel del fett, men bra sådant.
  • Lax – Är precis som sill fet, men det är i alla fall bra fett.
  • Köttbullar – Helt fettsnåla blir de aldrig, men mängden fett varierar.
  • Grönkål – Rå är det en fullpoängare, men oftast är den stuvad i grädde och ger då en hel del kalorier.
  • Vörtbröd – Är färgen till trots varken fiberrikt eller speciellt rikt på fullkorn.
En portion julköttbullar landar på ca 122 kcal.

Julmat att vara försiktig med

  • Janssons frestelse – Mängden fett varierar, men blir sällan helt fettsnål.
  • Prinskorv – Innehåller en hel del mättat fett, som är det ”sämre” fettet.
  • Revbensspjäll – Fettmängden varierar, men tjocka revben innehåller oftast en hel del fett.
  • Rödbetssallad – Innehåller oftast mer fett än rödbetor.
Bara en prinskorv innehåller nästan 60 kcal.

Fler tips på hur du ska äta i jul? Som medlem i Wellobe får du:

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett digitalt medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation

Varmt välkommen till oss!

Läs även

Så firar du jul – utan att gå upp i vikt

Så många kalorier finns på julbordet

Så många kalorier finns i ditt julfika

8 bra alternativ till julgodis

Vad kan jag dricka istället för glögg?

Här är julbordets värsta kaloribovar

Här är julmaten som kan hjälpa dig ner i vikt

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här