Många skulle må bättre av att minska mängden rött kött.

Minska på det röda köttet – öka välmåendet

Forskning visar att charkprodukter och rött kött ökar risken för cancer.
Samtidigt innehåller kött en hel del protein som är livsviktigt att få i sig.
Så hur ska man egentligen äta?

Känner du igen dig? Nå DINA hälsomål – med vår hjälp

Många skulle må bättre av att äta mindre kött, enligt Livsmedelsverket. Men trots hälsoriskerna äter vi svenskar cirka 60 kilo rött kött per person och år. Med det menas kött från fläsk, nöt, gris, lamm och vilt. Det är alltså inte om köttet är genomstekt eller rött i bemärkelsen blodigt som har betydelse. Enligt Livsmedelsverket skulle vi behöva mer än halvera konsumtionen till max 500 gram i veckan, vilket motsvarar 26 kilo per person och år. Det skulle minska risken både för tjock- och ändtarmscancer och hjärt- och kärlsjukdom*.

JUST NU: 50% rabatt

Ett alternativ är att äta mer "vitt" kött

Så vad ska man då äta istället, är det enda alternativet verkligen att bli helvegeterian? Det kan ju för många kännas både komplicerat och främmande.
Svaret är nej. Ett alternativ är att äta lite mer ”vitt” kött som till exempel kalkon eller kyckling. Det är både gott, magert, proteinrikt och går att variera hur mycket som helst.

Idag råder en "proteinhets"

Ytterligare en orsak till att oftare välja vitt kött framför rött är att det i träningsvärlden idag råder en ”proteinhets” som har lett till en överkonsumtion av proteinpulver och proteinbars. Många tror nämligen att de är det mest effektiva sätten både för att bygga upp och bevara muskelmassa, men det är enligt dietisten Josefine Jonasson inte riktigt hela sanningen.
– Tränar du i syfte att bygga muskler, men har svårt att få i dig tillräckligt med protein? Ja, då kan proteinpulver ge ett bra tillskott. Är målet tvärtom att gå ner i vikt? Ja, då kan det bidra till att ge en bra mättnad utan alltför mycket kalorier. Allra bäst är dock naturliga proteintillskott i form av rätt livsmedel, menar Josefine Jonasson.

Bättre med fast föda framför flytande

– Naturliga proteintillskott får du i exempelvis ägg, fisk, kvarg – eller kyckling, fortsätter Josefine Jonasson.
Orsaken till att de är bättre alternativ är dels att fast föda ger bättre mättnad än flytande. Dels att du även får i dig andra näringsämnen av "riktig mat", säger Josefine Jonasson.

3 orsaker till att välja kyckling

1. Låg fetthalt
I jämförelse med rött kött har kyckling lägre fetthalt. Dessutom är kycklingfettet främst omättat, vilket är bra. Både nationella och internationella rekommendationer visar att vi ska äta mer sådant eftersom det bidrar till bättre blodfetter och lägre blodtryck samt förebygger hjärt- och kärlsjukdomar och andra livsstilssjukdomar.
2. Hög proteinmängd
Faktum är att kyckling en av de rikaste proteinkällorna. Protein är i sin tur kroppens byggstenar och behövs för att bibehålla eller öka muskelmassan. Kyckling innehåller hela 23 gram protein per 100 gram.
3. Vitaminrikt
Att få i sig tillräckligt med D-vitamin är viktigt, inte minst för muskelfunktionen. Äter du kyckling med skinnet på har du en naturligt rik D-vitamin-källa. I kyckling finns också vitamin B12, zink och selen.

Fettinnehåll i gram per 100 gram

  • Kycklingfilé utan skinn: 1,2
  • Fläskfilé: 2,6
  • Oxfilé: 4,4
  • Entrecôte: 9,5
  • Falukorv: 18–23

Källa: Svensk Fågel

Näringsvärde kyld kyckling per 100 gram

  • Energi: 120 kcal
  • Protein: 23 g
  • Kolhydrat: < 0,5 g
  • Fett: 2 g

Röda kött-produkter att byta ut

  • Korv > Kycklingkorv (finns i flera olika smaker)
  • Falukorv > Middagskorv (som falukorv fast med kyckling)
  • Köttfärs > Kycklingfärs
  • Köttbullar > Kycklingköttbullar
  • Bacon > Kycklingbacon
  • Söndagsstek – KycklingSteak

Så lyckas du med din kyckling

Tid och temperatur är A och O för att kycklingen ska bli saftig och god. För delar med ben ska den ha en innertemperatur på 82°C och för filéer 70°C.
Källor: Kronfågel, Jordbruksverket och Livsmedelsverket

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din längd, vikt och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan nå din idealvikt. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här