Magnus Liam Karlsson/Getty images. Här är dietisten Josefine Jonasson 8 bästa tips.

Så går du ner i vikt – utan hunger

Få fler tips och råd om hur du ska äta – som medlem

Uttrycket ”hunger är bästa kryddan” blir aldrig så påtagligt som när man försöker gå ner i vikt. För grejen är att det är hunger snarare än okunskap eller vilja som förstör de goda föresatserna. Att handla på vägen hem ifrån jobbet när hungern är som störst kan exempelvis vara som att be om en korg full med godsaker. Och då handlar det inte om att du inte vet bättre, utan om att det är hungern och reptilhjärnan som talar – högt och bestämt. Och att bemästra de rösterna kan kännas övermäktigt. Men icke, skulle jag säga. Du behöver bara ha en plan. En bra sådan.

Bli medlem från 179 kr/månad

Mina bästa tips

1. Skapa måltidsrutiner som fungerar för dig. Det viktiga är att du aldrig blir vrålhungrig. För många funkar frukost, lunch, middag och ett par mellanmål bra, för andra är det andra rutiner – testa hur det är för dig!
2. Ät mat som mättar länge. Ös på med grönsaker och rotfrukter, bra proteiner som kyckling/fisk/bönor/linser/kött/keso/ägg och välj fiberrika kolhydrater. Gör det enkelt och ät så ren mat som möjligt.
3. Ät proteinrika mellanmål. Framförallt om du vet att du brukar bli hungrig innan nästa stora måltid. Keso med bär, ägg eller några nötter är bra alternativ.
4. Drick ordentligt under dagen. Ofta luras man att tro att man är hungrig när det egentligen handlar om törst.
5. Rör på dig. Det kan låta konstigt men aptitregleringen fungerar bäst om man är fysisk aktiv.
6. Ligg steget före. Om du vet att du brukar bli hungrig på väg hem ifrån jobbet just i affären, se till att äta något innan. Se det som en lika stor självklarhet som att du ska använda bilbältet i bilen. Det gör du ju inte för att det kommer att hända en olycka utan för att vara så skyddad du kan om det händer.
7. Tugga maten och ät långsamt. Det hjälper dig framförallt att märka när du blir mätt så att du kan sluta äta i tid. Jo, man får lämna mat på tallriken om man är mätt men ännu bättre är såklart att spara den till senare. Det viktigaste är att inte äta upp bara för att man ska.
8. Var förutseende och planera väl. Tänk på att en frukt eller mindre mellanmål kan förhindra att du blir hungrig, däremot räcker det sällan för att döva en "rejäl" hunger. Risken är då istället att du äter mer än vad man hade tänkt sig.
Få fler tips och råd om hur du ska äta – som medlem

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg