Anna-Lena Ahlström/Sofia Yoo

Så håller du en jämn blodsockernivå

Vare sig blodsockertoppar eller blodsockerfall är bra för hälsan. Men att hålla en jämn nivå är inte det lättaste.
– Vissa åker berg- och dalbana, säger Sara Begner, näringsterapeut och chef på Coop provkök. Här är hennes tips på hur du håller blodsockret i schack.

För höga och för låga blodsockervärden är obehagliga. Men hos de flesta reglerar kroppen nivåerna så att de inte blir farliga. Och utöver det finns många knep, menar Sara Begner.
– Överlag kan man tänka att det som är fiberrikt och tar längre tid att smälta håller blodsockernivån uppe längre. Jämför exempelvis fullkornspasta och snabbmakaroner. Eller apelsiner och apelsinjuice. Vilket av de sakerna håller dig mätt längst? Det första tuggar du, det andra säger bara ”svisch” så är det slut.

JUST NU: 50% rabatt

Planera utifrån dina förutsättningar

Själv kan Sara nästan börja gråta om hon blir alltför hungrig. Dottern är likadan. Det räcker att se hennes blick, medan sonen skulle kunna nöja sig med ett mål om dagen.
– Det värsta är att han inte förstår oss andra, ha ha. Men just så är det. Medan vissa bara behöver äta tre gånger om dagen, behöver andra äta sju. Det viktiga är att man lär känna sig själv och planerar inför sina egna förutsättningar. För då blir livet så oerhört mycket enklare.
Känner du igen dig? Se hur Wellobe kan hjälpa dig

Planera dipparna i förväg

Så hur undviker man alltför kraftiga toppar och dalar? A och O för alla, menar Sara Begner, är att äta regelbundet och vara förberedd.
– Då minskar risken för luststyrda situationer när blodsockernivån svajar till och du hamnar i en sån svacka att du inte kan ta rationella beslut. För då kommer du gå förbi de dammiga kakorna i personalköket och tycka att de just där och då känns som ett toppenbeslut. Så mitt råd är: Planera dina dippar i förväg. Ta med dig en frukt, energibar eller lite nötter i väskan.

En regelbunden måltidsordning

Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag är en ganska vanlig måltidsordning att följa. Många har dock svårt just för frukost, hur gör man då?
– Mitt tips är att förbereda en smoothie-kanna med avokado, hallon, kvarg och lite Proviva på kvällen. Då har du frukost på sängen som du kan dricka med sugrör nästa morgon. Det ger en bra start på dagen och är i alla fall värt att prova.
Få mer hjälp med din måltidsordning
Bli medlem i Wellobe

Detta händer vid blodsockertoppar och blodsockerfall

Varje gång du äter ökar sockerhalten i ditt blod. Hos friska personer produceras då extra insulin, vilket hjälper blodet att ta upp sockret. Då tillgodogör sig kroppen energi från maten och blodsockernivån sänks. Hos personer med diabetes fungerar däremot inte insulinproduktionen. Och då måste insulin tillföras på konstgjord väg.
Har det gått lång tid sedan du åt sist sjunker sockerhalten i blodet. Som en försvarsmekanism omvandlas då glykogenet i kroppen hos friska personer till socker.
Blir sockernivån alltför låg börjar nämligen kroppens organ fungera sämre och du kan känna dig darrig och yr. Då hjärnan är beroende av socker påverkas även psyket. Och fortsätter sockernivån sjunka tappar man till slut medvetandet.
Källa: 1177.se

Bra saker att äta för att hålla blodsockernivån jämn

- Fullkornsbröd
- Råris och matkorn
- Broccoli
- Fiberrik frukt såsom t ex ananas, citrusfrukter, äpplen och hallon
- Energibars (men kontrollera innehållsförteckningen, vissa är som kakor)
- En näve nötter (ca 8 st)
- Naturell kvarg

Sämre val

- Allt som enbart innehåller socker
- Läsk
- Alltför söt frukt (som t ex vindruvor eller mango)
- Flytande frukt (d v s söt juice)
- Energidryck
- Sötad kvarg och yoghurt (även den som sötats med annat än socker)

Det här får du som medlem

  • En mobilapp och loggbok som räknar alla dina kalorier
  • Ett rekommenderat kaloriintag per dag
  • Dina personliga framsteg i grafer och diagram
  • Planerade veckomenyer med kostscheman
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Tillgång till alla våra träningsprogram för online-träning
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Ett medlemsmagasin med fokus på mat, motion och motivation
    Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration

Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här