Getty images. ”Behåll din vanliga rutiner, även om du jobbar hemma” tipsar dietisten.

Hemmajobb? Så undviker du att gå upp i vikt

Sverige befinner sig i en helt ny situation.
Och att sitta hemma gör lätt att man blir rastlös – och äter mer än vanligt.
– Dock är det särskilt viktigt att tänka på balansen, menar dietisten Josefine Jonasson.

Få fler tips för att hålla din vikt

Att äta bra när man sitter i karantän eller jobbar hemma kan vara klurigt. Kanske just för att du har tillgång till både kyl, frys och skafferi, men också för att du planerar sämre. Men att tänka att det ”löser sig självt” är vanskligt om du vill ha koll på vad du stoppar i dig. Ska vi vara helt ärliga vet du ju att det inte alls gör det. Däremot kan du lösa det. Stor skillnad.

Behåll dina rutiner

Mitt tips är: Behåll dina vanliga rutiner. Brukar du göra din lunchlåda vid middagen på kvällen? Fortsätt med det och plocka fram och värm den framåt lunch, trots att du är hemma. En ännu enklare lösning är att undvika köket i onödan, särskilt om du inte kan ta dig ut därifrån utan något ätbart. Och framförallt, öppna inte kylen för att se om där finns något gott. Hur ofta gör du det när du är på jobbet?
Vill du ha mer tips på hur du ska äta – som medlem?

Bli medlem från 179 kr/månad

11 tips för att hålla vikten

* Gör storkok och frys in i matlådor. Komplettera med bra grönsaker och rotfrukter.

* Gör en veckosallad av vitkål, broccoli, morötter och det du föredrar. Häll över en vinägrett med lite olja, vinäger, salt och peppar. Gör en stor burk så slipper du göra sallad varje dag.

* Vet du att du har svårt att låta bli att småäta när du blir rastlös, förbered burkar med morötter, selleristjälkar, små tomater eller paprika som är lätta att ta fram.

* Koka några ägg som klarar sig i kylen några dagar – perfekta som mellanmål.

* Ha inte sötsaker och snacks hemma. Varför utsätta dig för det i onödan?

* Unna dig en lunchpromenad – det kommer att ge dig så mycket positiv energi.

* ”Gå till jobbet trots att du inte ska dit”. Det vill säga, gå en runda på morgonen och passa på att promenera lika lång tid som det skulle ha tagit till jobbet i vanliga fall.

* Gör dig iordning och kom igång att jobba ungefär samma tid som vanligt.

* Ta en paus för kaffe/mellanmål på förmiddagen, värm matlådan till lunch och kom ihåg kaffepausen på eftermiddagen.

* Ta en tur till skrivaren emellanåt (exakt, även om du inte har någon).

* Gå hem från jobbet när arbetsdagen är slut. Lika lång promenad som när du skulle dit.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
    Tillgång till alla våra träningsprogram
    Varmt välkommen till oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning som underviktig, sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg