Getty images.

8 bra alternativ till julgodis

Är det just skumtomtar, ischoklad, knäck och chokladkartonger som det äts mest av eller svämmar skålarna över av godis-vilket-som-helst eftersom det är jul?
Oavsett vilket finns det bättre och sämre alternativ. Det bästa är såklart alltid just det du tycker är godast. För att äta godis bara för att det tillhör julen hoppas jag inte någon gör... skriver Josefine Jonasson, Leg. Dietist på Wellobe.

Få mer tips och råd på hur du ska tänka – som medlem
1. Är julgodis viktigt för dig? Välj bara det du verkligen tycker om
Det spelar ingen roll att det är jul, man behöver inte äta skumtomtar.

2. Dricker du julmust? Byt till lightvarianten
Sötningsmedel är inte detsamma som gift och det finns ingen anledning att välja socker istället – det ger bara massa onödiga kalorier. Och vill du inte ha sötningsmedel så drick vatten. Det är alltid det bästa.

JUST NU: En månad på köpet!

3. Testa dadlar
De är förvisso otroligt söta, men ger åtminstone något mer än bara det socker vanligt godis innehåller. Testa gärna smaksatta dadlar med till exempel lakrits, kakao eller pepparkakskryddor.

4. Prova lite nötter med skal
De tar längre tid att äta än de skalade och ger en stunds avkoppling i och med knäckandet. Icke att förakta.

5. Riktigt mörk choklad
Visst, det är fortfarande choklad men en liten bit mörk choklad stillar chokladsuget mer än en ljus mjölkchokladpralin. Om det är just ett sug efter choklad du har vill säga och inte ett sug efter att gå loss på kartongen.

6. Gillar du glögg?
Testa julte eller sockerfri glögg som innehåller betydligt mindre kalorier än den med socker och/eller alkohol.

7. Välj goda clementiner och apelsiner. Och svenska vinteräpplen såklart. Så enkelt och så gott. Klyfta eller dela i bitar så får du ”plockandet” också.

8. Skippa slentrianätandet av pepparkakor choklad och godis
Välj som sagt bara det du helst vill ha och njut av det. Tänk kvalitet före kvantitet. Välj med omsorg och begränsa mängden.

Och förresten, du får börja på det undre lagret i chokladkartongen om det inte finns några goda godisar kvar i det översta. Så ät inte upp de där otäcka först bara för att komma vidare. De innehåller lika mycket kalorier trots att de inte är goda...!

Få mer tips och råd – som medlem

* En individuell kostplan

* En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut

* En bank med tusentals kaloriberäknade recept

* Träningsprogram och filmer

* Dina framsteg i grafer och tabeller

* Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter

* Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
* Tillgång till programmet "90 dagar med Mårten Nylén"
Varmt välkommen tills oss!

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här