Getty images

8 dåliga ursäkter i jul

Tenderar du att förlora dina goda vanor varje jul?
December brukar kallas årets längsta fikapaus, så det är inte konstigt.
Här är 8 vanliga ursäkter som brukar sätta käppar i hjulet under julen.

Kolla om du kan nå din målvikt – med vår metod

1. "Jag hinner faktiskt inte röra på mig"
Gör du verkligen inte det? Finns det inte en endaste halvtimme eller ens liten kvart över någon gång? Föreställ dig känslan av att komma in efter en kall promenad. Den känslan är kanske värd en kvart eller två?

Vi hjälper dig att gå ner i vikt!

2. "Det finns inga grönsaker på julbordet, därför måste jag äta mer av det andra"
Det ligger en hel del i det. Grönsaker ger bra mättnad utan att ge så mycket kalorier, så visst är det lätt att gå upp i vikt om de saknas på julbordet. Men inte äter du väl julbord varje dag under julen? Och vem har sagt att man inte kan ha några goda grönsaksrätter på julbordet? Skapa en ny tradition redan i år!

3. "Inte väljer jag potatis när jag äter julbord, det kan jag äta hemma"
Det stämmer, potatis kan du äta hemma.... Eller som ett mättande och energisnålt tillbehör på julbordet, om det finns. Tur att det ena inte behöver utesluta det andra.

4. "Det är ju bara jul en gång om året"
Så sant som det är sagt. Precis som påsk, midsommar, semester, födelsedagar och så vidare.

Testa våra smarta verktyg

5. "Ingen mening att ta lightmust om jag ändå äter choklad"
Eller varför inte tänka tvärtom? Om du väljer lightmust kan du unna dig en bit choklad också.

6. "Det bjuds på fika överallt och det är svårt att tacka nej"
Det är svårt att vara omgiven av frestelser hela tiden. Det bästa är att det ges flera olika tillfällen att träna på att tacka nej. Låtsas som att det bjuds på något du inte tycker om, då blir det lättare. Prova!

7. "Är det jul ska man unna sig"
Absolut, det håller jag verkligen med om. Vad unnar du dig? Fika du egentligen inte är speciellt förtjust i? Ischoklad som absolut inte är någon favorit eller en halvtimmes promenad i dagsljus varje dag som du är ledig?

8. "Äh, jag passar på nu och tar tag i det i januari, då blir det lättare"
Är det så? Blir det verkligen lättare när julledigheten är slut och det är dags att börja jobba? Och när allt julgodis säljs för halva priset i mataffären? Det behöver inte vara svart eller vitt, allt eller inget. Hitta ett mellanting som funkar och känns okej för dig.

Det här får du som medlem

  • En kostplan
  • En loggbok och mobilapp som håller koll på alla kalorier in och ut
  • En bank med tusentals kaloriberäknade recept
  • Dina framsteg i grafer och tabeller
  • Tips, råd och stöd av några av Sveriges ledande hälsoexperter
  • Ett välbesökt medlemsforum med andra likasinnade
  • Tillgång till alla våra träningsprogram

Varmt välkommen till oss!

Följ oss för mer inspiration
Wellobe på Facebook
Wellobe på Instagram

*Viktminskning är individuell så vi kan inte garantera hur mycket/snabbt du når ditt mål. Det viktiga är alla hälsofördelar. Vi tar avstånd ifrån osunda ideal och bantningskurer, och rekommenderar inte kaloriräkning om du har ett BMI under 20, är sjuk eller gravid. Läs mer i våra användarvillkor.

Räkna ut när du kan nå din målvikt

Fyll i din vikt, längd och målvikt så får du veta ditt BMI och vilket datum du kan vara i mål. Läs mer om BMI

cm
kg
kg
Wellobe är en del av Schibsted. Schibsted är ansvarig för dina data på denna sida. Läs mer här